جهان

ادامه اعتراضات سراسری در ایران

تظاهرات در ایران که از 26 سپتامبر پس از درگذشت مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس آغاز شد و برای مدتی با سردادن شعارهای ضد حکومتی از پنجره ها و بالکن ها عصرها ادامه یافت به خیابان ها کشانده شد.

بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی، جمعیت پرجمعیتی که در رشت مرکز اداری استان گیلان به خیابان ها آمده بودند، خیابان ها را مسدود کرده و با شعار راهپیمایی کردند.

در برخی از تصاویر ادعا شده متعلق به نقاط مختلف شهر است که تظاهرکنندگان در جاده آتش افروخته و شعارهای ضد نظام سر می دهند.

این فیلم که گفته می‌شود در شهر کرج در استان البرز گرفته شده است، شامل گروه‌های شلوغی است که در خیابان‌ها و خیابان‌ها با شعارهای ضد دولتی راه می‌رفتند.

گروه‌هایی که تظاهراتی را در مکان‌هایی مانند خیابان جمال‌زاده و منطقه تهرانپارس پایتخت تهران سازماندهی کردند، با سردادن شعارهای ضد حکومتی، خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.

تدابیر امنیتی گسترده نیروهای امنیتی در اطراف میدان ولیعصر تهران توجه ها را به خود جلب کرد.

مرگ مهسا امینی 22 ساله در 25 شهریور که پس از بازداشت توسط گشت ارشاد موسوم به “پلیس اخلاق” در تهران در روز 22 شهریور، حالش بد شد و به بیمارستان منتقل شد، اعتراضاتی را علیه حکومت کشور برانگیخت.

سازمان حقوق بشر ایران (IHR) مستقر در نروژ، در گزارش خود که در 18 دسامبر منتشر شد، اعلام کرد که 469 معترض در نتیجه مداخله نیروهای امنیتی در تظاهرات کشته شدند.

امیر سرتیپ علی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنرانی خود در ۸ آبان ماه گفت که در اعتراضاتی که از حدود ۲.۵ ماه پیش در کشور ادامه دارد، بیش از ۳۰۰ نفر از جمله نیروهای امنیتی جان خود را از دست دادند.

شورای امنیت ایران در سوم دسامبر اعلام کرد که مجموع قربانیان از 200 نفر فراتر رفته است.

مقامات ایرانی استدلال می کنند که کسانی که جان خود را از دست داده اند توسط نیروهای امنیتی کشته نشده اند، بلکه توسط “محرکان” کشته شده اند.

بر اساس اخبار منعکس شده در رسانه های ایران، در این تظاهرات بیش از 60 نفر از نیروهای امنیتی جان خود را از دست دادند.

حکم اعدام 2 نفر از معترضان اجرایی شد

محسن شکاری که به اعدام محکوم شده بود، در 8 دسامبر، 75 روز پس از بازداشت، اعدام شد و مکدریزا رهنوردین در 12 دسامبر، 23 روز پس از بازداشت، اعدام شد.
این واقعیت که هر دو نفر از حق انتخاب وکیل محروم بودند و احکام اعدام به سرعت و خارج از عرف اجرا می‌شد، بحث‌هایی را در پی داشت.İran'da, protestocular yeniden sokak ve caddelere çıktı

دکمه بازگشت به بالا