جهان

پاپ: اقدامات در کلیسای کاتولیک نسل کشی است

پاپ فرانسیس، رهبر معنوی کاتولیک ها و رئیس جمهور واتیکان، آنچه را که در مدارس وابسته به کلیسای کاتولیک در کانادا با مردم بومی انجام شد، “نسل کشی” دانست و از این “عملیات نسل کشی” عذرخواهی کرد.

پاپ امروز صبح به واتیکان بازگشت و سفر شش روزه خود به کانادا را که از آن به عنوان “زیارت توبه” یاد می کند، تکمیل کرد و در آنجا با مردم محلی دیدار کرد و عذرخواهی کرد. رهبر معنوی کاتولیک ها به سوالات خبرنگارانی که در مسیر بازگشت سفر او را در هواپیما دنبال می کردند، پاسخ داد.

به گزارش واتیکانیوز، یکی از ارگان های نشریه واتیکان، با یادآوری اینکه پاپ از واژه نسل کشی در دیدار با بومیان در کانادا واکنش مردم بومی را به همراه داشت، گفت: این درست است من از این کلمه استفاده نکردم چون در آن لحظه به آن فکر نمی کردم بلکه نسل کشی را توصیف می کرد من کردم و استغفار کردم برای این عملیات نسل کشی استغفار کردم مثلا بچه ها را بردن، عوض کردن فرهنگ‌ها، تغییر ذهنیت‌ها، تغییر سنت‌ها، تغییر نژادها، اینها همه مربوط به فرهنگ است. بله، این یک اصطلاح فنی است، “نسل کشی.”

از سوی دیگر، رهبر معنوی کاتولیک ها اظهار داشت که به دلیل سنش مشکلات جسمی به خصوص سریال تلویزیونی دارد و دوست دارد در صورت این موارد به اوکراین، قزاقستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، سودان جنوبی برود. مجاز.

پاپ همچنین به شایعات پیرامون استعفای خود اشاره کرد و اظهار داشت که در این مرحله هنوز به استعفا فکر نکرده است.

هزاران کودک انفرادی جان خود را از دست داده اند، کمیسیون حقیقت و آشتی کانادا با بررسی این موضوع، مطالعه خود را در مورد مدارس شبانه روزی وابسته به کلیسا که در دوره ۱۹۹۶-۱۸۳۱ در سال ۲۰۱۵ فعالیت می کردند، تکمیل کرد و گزارشی ۴۰۰۰ صفحه ای منتشر شد. کمیسیون این رویداد را “نسل کشی فرهنگی” توصیف کرد.

در گزارش مورد بحث آمده است که حداقل ۴۲۰۰ کودک بومی در این مدارس بر اثر سوء استفاده یا بی توجهی جان خود را از دست داده اند.

در کانادا، بسیاری از گورهای غیررسمی کودکان در باغ برخی از مدارس شبانه روزی تحت کنترل کلیسای کاتولیک پیدا شد.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا که پس از گزارش کمیسیون حقیقت و آشتی بارها از مردم محلی عذرخواهی کرده است، در سفر رسمی پاپ به واتیکان در سال ۲۰۱۷ از پاپ درخواست عذرخواهی کرد.

پاپ فرانسیس پس از دیدار با گروه‌های بومی کانادایی “متیس”، “اینویت” و “ملت‌های اول” در واتیکان در ماه مارس، در تاریخ ۱ آوریل گفت که او “از رفتار با کودکان در گذشته در مدارس شبانه‌روزی کاتولیک در کانادا ظالمانه بود.” “من به خاطر رفتار اسفناک برخی از اعضای کلیسا از خداوند عذرخواهی می کنم و می خواهم درد قلبی خود را به شما ابراز کنم. همچنین با عذرخواهی برادران اسقف کانادایی خود از شما موافقم.”
منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا