جهان

عراق ماموریت سازمان ملل در این کشور را غیرضروری خواند و خواستار انحلال آن شد

نخست‌وزیر عراق درخواست کرده است که مأموریت کمکی سازمان ملل برای عراق (UNAMI) تا پایان سال 2025 به کار خود پایان دهد چون به گفته‌ی او دیگر نیازی به ادامه‌ی ماموریت این سازمان در عراق نیست.

خبرگزاری رویترز در گزارشی که روز گذشته (جمعه، ۲۱ثور) منتشر کرده نوشته است که محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق ادامه‌ی ماموریت سازمان ملل -به‌ویژه ماموریت سیاسی این نهاد- را در عراق «غیرضروری» خوانده است.

طبق این گزارش، ماموریت هیئت سازمان ملل در عراق که به اختصار «یونامی» نیز خوانده می‌شود، پس از تهاجم نظامی امریکا به این کشور در سال ۲۰۰۳ میلادی تشکیل شد و طی این سالها در بخش‌های مختلف با دولت این کشور همکاری کرده است.

گفتنی است که بربنیاد گزارش‌های موجود از چگونگی فعالیت‌های یونامی در عراق، رئیس این نهاد اغلب بین مقامات ارشد سیاسی، قضایی و امنیتی در کارهایی که حامیان آن را برای جلوگیری و حل و فصل مناقشات «مهم» می‌دانند، رفت و آمد می‌کند، اما منتقدان اغلب آن را «مداخله» توصیف می‌کنند.

نخست‌وزیر عراق در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نوشته است که «عراق در بسیاری از زمینه‌ها، به ویژه مواردی که تحت اختیار یونامی است، موفق شده گام‌های مهمی بردارد.»

عراق درحالی از سازمان ملل خواسته که ماموریتش را در این کشور منحل کند که دولت سومالی نیز در اقدام مشابه در هفته گذشته خواستار پایان ماموریت سیاسی سازمان ملل در این کشور شده بود.

وزیر امور خارجه این کشور در نامه‌ای به شورای امنیت خواستار خروج هیئت کمک سازمان ملل متحد در سومالی (UNSOM) شد.

 

دکمه بازگشت به بالا