جهان

رئیس جمهور ایتالیا پارلمان را منحل کرد

در ایتالیا، رئیس جمهور سرجیو ماتارلا پس از بحران دولتی که منجر به استعفای نخست وزیر ماریو دراگی شد، پارلمان را منحل کرد و اعلام کرد که انتخابات عمومی زودهنگام ظرف ۷۰ روز برگزار خواهد شد.

رئیس‌جمهور ماتارلا با پذیرش استعفای نخست‌وزیر دراگی پس از لغو حمایت‌های سه حزب در ائتلاف، به طور جداگانه با جناح بالایی پارلمان، رئیس سنا ماریا الیزابتتا آلبرتی کاسلاتی، رئیس‌جمهور سنا و روبرتو فیکو رئیس جناح پایینی مجلس نمایندگان برای یافتن راه‌حل دیدار کرد. به بحران دولت

رئیس جمهور ماتارلا پس از دیدار با روسای پارلمان در بیانیه ای مطبوعاتی در کاخ ریاست جمهوری کویریناله گفت که فرمان انحلال جناح پایین و بالایی پارلمان را به منظور برگزاری مجدد انتخابات ظرف ۷۰ روز امضا کرده است. همانطور که در قانون اساسی آمده است.

ماتارلا با تعریف انحلال زودهنگام پارلمان به عنوان آخرین گزینه ای که باید انجام شود، گفت: با این حال، شرایط سیاسی نوظهور منجر به این تصمیم شد. گفت.

ماتارلا با یادآوری بحث‌های روز گذشته در سنا درباره دولت دراگی گفت: «مناظره‌ها و رأی‌گیری دیروز در سنا نشان داد که هیچ حمایت پارلمانی از دولت و امکان تشکیل دولت جدید با اکثریت پارلمانی وجود ندارد. انحلال مجلس را اجتناب ناپذیر کرد». او گفت.

رئیس جمهور همچنین از ماریو دراگی که در ۱۸ ماه گذشته رهبری دولت را بر عهده داشته است، به خاطر فعالیت هایش تشکر کرد و اظهار داشت که دولت دراگی برای رفع نیازهای شهروندان از جمله برگزاری انتخابات تا زمان تشکیل دولت جدید تلاش خواهد کرد. شکل گرفت.

ماتارلا همچنین تاکید کرد: در این دوره از بحران اقتصادی و اجتماعی، وظیفه وی یادآوری است که باید بدون تأخیر در برابر اثرات افزایش تورم ناشی از افزایش هزینه ها مداخلات لازم صورت گیرد.

انتخابات در ۲۵ سپتامبر برگزار خواهد شد

پس از اینکه رئیس جمهور ماتارلا فرمان انحلال پارلمان را امضا کرد، نخست وزیر دراگی شورای وزیران را برای تعیین تاریخ انتخابات تشکیل داد.

بر اساس اخبار خبرگزاری آنسا ایتالیا که بر اساس منابع نخست وزیر منتشر شده است، شورای وزیران تصمیم به برگزاری انتخابات سراسری در ۲۵ سپتامبر گرفت.

خاطرنشان شد که در این کشور که از سال ۱۹۴۶ توسط جمهوری اداره می شود، از آن زمان برای اولین بار انتخابات عمومی در پاییز برگزار می شود.

با تصمیم رئیس جمهور مبنی بر انحلال مجلس و در نتیجه پایان دوره هجدهم قانون گذاری، دوره تبلیغات انتخاباتی در کشور رسما آغاز شد. اگر انتخابات زودهنگام در کشور قطعی نمی شد، انتخابات عمومی باید در ماه های اول سال ۲۰۲۳ برگزار می شد.

حزب برادران راست افراطی ایتالیا به رهبری در نظرسنجی نگاه می کند

بر اساس آخرین نظرسنجی منتشر شده توسط شرکت تحقیقاتی SWG در ۱۸ ژوئیه، حزب برادران ایتالیا (FdI) به رهبری راست افراطی جورجیا ملونی با ۲۳.۸ درصد در رتبه اول قرار دارد در حالی که حزب بام چپ میانه، حزب دموکرات (PD) با ۲۲.۱ درصد در رتبه دوم قرار دارد.

در میان احزاب راست، آرای لیگ ۱۴.۵ درصد و جنبش ۵ ستاره (M5S) 11.2 درصد رای دادند.

فورزا ایتالیا (FI)، حزب سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر سابق، که در ائتلاف راست میانه قرار دارد، ۷.۴ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

در اخبار و نظرات مطبوعات ایتالیایی آمده است که بر اساس آخرین نظرسنجی ها، ائتلاف راست میانه که توسط FdI، League و FI تشکیل شده است، شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات و به قدرت رسیدن دارد.

آخرین بحران دولتی چگونه شکل گرفت؟

دولت ائتلافی با مشارکت گسترده به رهبری ماریو دراگی در ۱۳ فوریه ۲۰۲۱ به عنوان یک دولت وحدت ملی تحت شرایط بحران بهداشتی و اقتصادی ناشی از شیوع کووید-۱۹ روی کار آمد. دولت دراگی توسط ۱۰ حزب سیاسی که در پارلمان ایتالیا حضور داشتند حمایت می شد.

بحران سیاسی که منجر به استعفای دولت دراگی شد، زمانی آغاز شد که M5S، یکی از شرکای ائتلاف، از بسته کمک اقتصادی ارائه شده توسط دولت در رای پارلمان در ۱۴ جولای حمایت نکرد.

با برخورد M5S، نخست وزیر به سراغ رئیس جمهور سرجیو ماتارلا رفت تا استعفای دراگی را بدهد، اما رئیس جمهور استعفای دراگی را نپذیرفت و از او خواست تا سنا و مجلس نمایندگان را در مورد بحران دولت مطلع کند.

نخست وزیر دراگی در سخنرانی دیروز خود در مجلس سنا تلاش کرد تا دولت خود را که آن را ائتلاف وحدت ملی می نامید، احیا کند و این جمله را به کار برد: «اگر ما همچنان می خواهیم با هم بمانیم، تنها راه بازسازی توافقنامه دولت از صفر است. با شجاعت، فداکاری و اطمینان».

در جریان مذاکرات در سنا، علاوه بر M5S، احزاب راستگرای FI و لیگ نیز اعلام کردند که در رای اعتماد به دولت دراگی که بخشی از آن هستند، شرکت نخواهند کرد.

در رای گیری شب گذشته سنا، دولت دراگی با اختلاف اندکی رای اعتماد گرفت، اما سه حزب اصلی ائتلاف در رای گیری شرکت نکردند. پس از آن، دراگی صبح امروز استعفای خود را که هفته گذشته ارائه کرده بود به رئیس جمهور ماتارلا ارائه کرد و استعفای وی پذیرفته شد.

دولت دراگی سومین دولتی بود که قبل از اتمام دوره عادی خود سقوط کرد و در هجدهمین دوره قانونگذاری که با انتخابات ۲۰۱۸ تشکیل شد، خدمت کرد.

دکمه بازگشت به بالا