جهان

بازارهای جهانی با افزایش غیرقابل کنترل تعداد مبتلایان پس از لغو اقدامات چین برای نوع جدید کرونا منفی هستند

بازارهای جهانی با افزایش غیرقابل کنترل تعداد مبتلایان پس از لغو اقدامات چین برای نوع جدید ویروس کرونا (کووید-19) منفی هستند.

علیرغم تقویت شاخص های رکود، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا (فدرال رزرو) ممکن است فراتر از انتظارات بازار باشد و افزایش تعداد موارد کووید-19 در چین بر بازارها تأثیر منفی بگذارد.

گفتنی است فشار فروش در بازارهای اوراق قرضه دیروز در حالی ادامه یافت که بازدهی اوراق 10 ساله آمریکا با 3.88 درصد به بالاترین سطح خود در 1.5 ماه گذشته رسید.

از سوی دیگر، بر اساس آمارهای کلان اقتصادی که دیروز منتشر شد، فروش مسکن در آمریکا در ماه نوامبر با کاهش ماهانه 4 درصدی، به ششمین ماه رسید. با اثر افزایش نرخ بهره، فروش خانه های معلق به دومین پایین ترین ارزش در 20 سال گذشته رسید.

تحلیلگران با اشاره به اینکه بخش مسکن از جایگاه بسیار مهمی در اقتصاد آمریکا برخوردار است، گفتند که روند بد در این بخش معمولاً منادی رکود است.

انتظار می رود فدرال رزرو نرخ بهره را 25 امتیاز پایه افزایش دهد

به دنبال تحولات فوق در قیمت‌گذاری در بازارهای پولی، انتظار می‌رود فدرال رزرو در نشست ماه فوریه نرخ بهره را ۲۵ واحد با احتمال ۷۱ درصد و ۵۰ واحد با احتمال ۲۹ درصد افزایش دهد.

در حالی که افزایش تعداد موارد در طرف چینی همچنان بر ریسک پذیری در سطح جهانی تأثیر منفی می گذارد، گزارش شده است که پس از ایتالیا، ایالات متحده آمریکا آزمایش کووید-19 را برای مسافران چینی اجباری می کند.

قیمت بشکه نفت برنت پس از کاهش 1.5 درصدی دیروز به دلیل نگرانی از اقتصاد چین، روز جدید را با 0.2 درصد کاهش به 83.4 دلار آغاز کرد.

با این تحولات، روز گذشته در بازار سهام نیویورک روندی متناسب با فروش دنبال شد، در حالی که S&P 500 1.20 درصد، شاخص Nasdaq 1.35 درصد و شاخص Dow Jones 1.10 درصد کاهش یافت.

افزایش موارد در چین کنترل نشده است

در بخش اروپایی، به دلیل ترکیب کردن تعطیلات کریسمس با تعطیلات سال نو توسط سرمایه گذاران، حجم کم در منطقه همچنان ادامه دارد.

دیروز شاخص FTSE 100 در انگلیس 0.32 درصد، شاخص CAC 40 در فرانسه 0.61 درصد کاهش، شاخص DAX 40 در آلمان 0.39 درصد و شاخص MIB 30 در ایتالیا 0.36 درصد کاهش یافت.

از طرف آسیایی، افزایش بی رویه تعداد مبتلایان به کووید-19 در چین باعث افزایش درک خطر می شود، در حالی که انتظارات برای بهبود اقتصاد این کشور روز به روز ضعیف تر می شود.

در حالی که جریان اخباری مبنی بر کاهش ظرفیت بیمارستان ها در کشور موثر است، بیم آن می رود که این بیماری همه گیر از شهرها به مناطق روستایی سرایت کند و تمام چین را تحت تاثیر قرار دهد.

با این تحولات، شاخص نیکی ۲۲۵ در ژاپن ۱.۱ درصد، شاخص کوسپی در کره جنوبی ۱.۶ درصد، شاخص ترکیبی شانگهای در چین ۰.۵ درصد و شاخص هانگ سنگ در هنگ کنگ ۱ درصد کاهش یافت.

دکمه بازگشت به بالا