حقوق بشرنگاه‌ها

عفو بین‌الملل: منیژه صدیقی باید فورا آزاد شود

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده که منیژه صدیقی، فعال حقوق زن که به تاریخ ۹ اکتبر ۲۰۲۳ به‌گونه‌ی خودسرانه توسط نیروهای امارت اسلامی بازداشت شده بود در معرض شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها قرار دارد.

این سازمان در یک نامه‌ی باز به عبدالحق وثیق، رئیس اداره استخبارات امارت اسلامی گفته است که «منیژه صدیقی خودسرانه و صرفا به دلیل استفاده از حق آزادی بیان و حق شرکت در تجمع‌های مسالمت‌آمیز بازداشت شده است.»عفو بین‌الملل در این نامه نگرانی عمیق خود از وضعیت منیژه صدیقی را در زندان امارت اسلامی ابراز کرده و گفته است که «او در معرض خطر شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها قرار دارد.»

این سازمان در یک پیام دیگر در شبکه‌ی اجتماعی اکس نوشته است که از زمان بازگشت «طالبان» به قدرت در اگست ۲۰۲۱، زنان معترض در افغانستان در معرض ناپدید کردن اجباری، بازداشت خودسرانه، شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها قرار گرفته‌اند.

طبق این پیام، منیژه صدیقی، یک زن مدافع حقوق بشر که به تاریخ ۹ اکتبر ۲۰۲۳ به‌گونه‌ی خودسرانه بازداشت شده بود در زندان امارت اسلامی به وکلا یا ملاقات منظم با خانواده دسترسی ندارد.

عفو بین‌الملل در انتهای بیانیه‌ی خود افزوده است که منیژه صدیقی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.

این سازمان اقدام امارت اسلامی برای بازداشت زنان معترض را مصداقی از نقض آشکار حقوق بشر عنوان کرده و افزوده که بازداشت فعالان زن بدون ارتکاب جرم مانند منیژه صدیقی با میثاق‌های بین‌المللی حقوق بشر، از جمله میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که افغانستان یکی از کشورهای عضو آن است، مغایرت دارد.

این در حالی است که چندی پیش در پی نشر گزارش‌هایی مبنی بر شکنجه‌ی زنان معترض در زندان‌های امارت اسلامی، نوار صوتی حاوی صدای مادر منیژه صدیقی منتشر شده که با گریه از نهادهای حقوق بشری می‌خواست که برای نجات دخترش از زندان امارت اسلامی بشتابند.

گزارش‌های موثقی در مورد صحت جسمی و روانی منیژه صدیقی در زندان امارت اسلامی وجود ندارد. سازمان ملل نیز در گزارش سه‌ماهه‌ی خود چیزی در این مورد نگفته است.

 

دکمه بازگشت به بالا