جهان

نخستین دیدار بایدن و جانسون و گفت‌وگو درباره ایران، روسیه و چین

رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر بریتانیا در نخستین دیدار خود، پرونده های مربوط به ایران، روسیه و چین را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری کوکچه ، دفتر «بوریس جانسون»، نخست وزیر بریتانیا شامگاه پنج شنبه با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که وی و «جو بایدن»، رئیس جمهوری آمریکا در نخستین دیدار خود، درباره ایران، روسیه و چین گفت و گو کردند.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، بایدن و جانسون در دیدار خود در شهر «کورنوال» در جنوب غرب بریتانیا، به بررسی اهمیت روابط میان لندن و واشنگتن برای حفاظت از شهروندان خود، افزایش رفاه در دو کشور و ترویج ارزش های خود در جهان پرداختند.

دفتر نخست وزیر بریتانیا در بیانیه خود همچنین تاکید کرد که وی و رئیس جمهوری آمریکا، برخی مسائل مربوط به سیاست خارجی از جمله ایران، افغانستان، چین و روسیه را نیز بررسی کردند بدون آن که جزئیات بیشتری در این باره ارائه دهد.

پس از این دیدار نیز، جانسون در رابطه با گفت و گوی خود با بایدن، آن را «یک جرعه از هوای پاک» خوانده و ضمن تاکید بر این که «این یک چیز جدید و جالب توجه است و ما زیاد با هم کار می کنیم»، اعلام کرد که گفت و گوی دو طرف نزدیک به یک ساعت و ۲۰ دقیقه به طول انجامیده و طیف گسترده ای از مسائل را پوشش داده است.

لازم به ذکر است که این نخستین سفر خارجی بایدن از زمان تصدی منصب ریاست جمهوری آمریکا در ماه ژانویه گذشته به شمار می آید و در جریان آن نیز، وی در نشست سران گروه هفت (G-7) که از امروز (جمعه) تا پس فردا (یک شنبه) در شهر کورنوال برگزار می شود، شرکت می کند.

بر اساس برنامه ریزی انجام شده، رئیس جمهوری آمریکا روز یک شنبه با «الیزابت دوم»، ملکه بریتانیا دیدار می کند و پس از آن راهی بلژیک می شود تا طی روزهای دوشنبه و سه شنبه، در سی و یکمین نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شرکت کند سپس روز چهارشنبه در شهر ژنو در جنوب غرب سوئیس، با همتای روسی خود «ولادیمیر پوتین»، دیدار خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا