جهان

ایران و عربستان سعودی در روزهای آینده سفارتخانه‌های خود را بازگشایی می‌کنند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفته است که ایران و عربستان سعودی تا چند روز آینده سفارت‌های خود را بازگشایی می‌کنند.

امیرعبداللهیان که در یک نشست خبری در بیروت، پایتخت لبنان، صحبت می‌کرد، تاریخ مشخصی را برای بازگشایی سفارت‌ها در تهران و ریاض اعلام نکرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت: «در آخرین تماسی که در روز عید فطر بین وزرای خارجه ایران و عربستان انجام شد، توافق کردیم که در روزهای آینده سفارتخانه‌ها و سرقنسولگری‌هایمان را در دو کشور بازگشایی کنیم.»

این کشورها پس از سال‌ها خصومت، در ماه مارچ توافق کردند که روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.

تهران و ریاض سفارت‌های خود را در سال ۲۰۱۶ بستند.

تنش میان دو کشور پس از آن به تیرگی گرایید که جنبش حوثی متحد ایران، در سال ۲۰۱۵ حکومت مورد حمایت عربستان سعودی را در یمن سرنگون کردند و به دنبال آن عربستان سعودی و امارات متحده عربی در یمن مداخله نظامی کردند.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ در واکنش به حملات معترضان خشمگین به نمایندگی‌‌های دیپلماتیک سعودی در ایران پس از اعدام یک روحانی شیعه توسط این کشور، روابط خود را با ایران قطع کرد.

عربستان سعودی، ایران را متهم کرد پهپادها و موشک‌های بالستیکی که حوثی‌ها با آن شهرهای عربستان سعودی را هدف قرار دادند در اختیار این گروه قرار داده است.

حوثی ها در سال ۲۰۱۹، با پهپادهای انتحاری تاسیسات نفی آرامکو عربستان سعودی را هدف قرار داد که منجر به توقف نیمی از تولیدات نفت این کشور شد. ریاض، تهران متهم کرد که در این حمله دست داشته است، اما ایران این ادعاها را رد کرد.

تنش‌ها میان دو کشور به درگیری در منطقه به شمول جنگ داخلی سوریه دامن زد.

ایران و عربستان سعودی ماه گذشته با میانجیگری چین توافق کردند که به اختلافات دیپلماتیک خود پایان دهند و سفارتخانه‌های خود را بازگشایی کنند.

وزیر امور خارجه ایران گفت: «همانطور که اشاره کردم، منطقه در مسیر همکاری های دسته جمعی و بیشتر در حال پیشرفت است. ما توافق ایرانی-سعودی را نه تنها در راستای منافع و مصالح دو کشور، که نفع کل منطقه ارزیابی می‌کنیم.»

امیرعبداللهیان در پایان سفر خود به لبنان با مقامات لبنانی از جمله سید حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان دیدار کرد.

وزیر امور خارجه ایران همچنان گفت که ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران نیز قرار است در آینده نزدیک به دمشق سفر کند. وی اشاره‌ای به زمان دقیق این سفر نکرد.

این اولین سفر یک رییس جمهور ایران به دمشق و دیدار با بشار اسد رییس جمهور سوریه از زمان آغاز جنگ در این کشور در سال ۲۰۱۱ خواهد بود.

اسد با کمک نظامی و حمایت اقتصادی ایران و روسیه، توانست گروه‌های داعش و القاعده را در جریان این جنگ سرکوب کند و کنترل بیشتر اراضی کشورش را دوباره به دست بگیرد.

دکمه بازگشت به بالا