جهان

کارگران خانگی در اسپانیا از حقوق اجتماعی برابر با کارگران برخوردار هستند

در اسپانیا با فرمانی که دولت تصویب کرد، کارگران خانگی حقوقی برابر با سایر کارگران به دست آوردند. زنان ۹۵ درصد شاغلان خانگی در کشور را تشکیل می دهند.

صدها هزار نفر از افرادی که در خدمات خانگی در اسپانیا کار می کنند، حقوق برابر با کارگران سایر بخش ها به دست آورده اند. دولت جناح چپ به رهبری نخست وزیر پدرو سانچز امروز فرمان مربوطه را تصویب کرد.

بر این اساس، خانه دارانی مانند نظافتچی، باغبان و پرستار سالمند دیگر بدون هیچ توجیهی از سوی کارفرما اخراج نخواهند شد. اگر شغل خود را از دست بدهند، می توانند از مزایای بیکاری برخوردار شوند.

بنابراین، کسانی که در خانه کارمند استخدام می کنند، باید سهم بیکاری را نیز در پرداخت دستمزد خود بپردازند. کارگران خانگی نیز از “حفاظت” سلامت برخوردار خواهند بود. به آموزش های لازم برای بهبود “فرصت های حرفه ای” و “شرایط کاری” خود دسترسی خواهند داشت.

سانچز: تبعیض تاریخی پایان یافت
سانچز، نخست وزیر اسپانیا، در پستی در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد که با این فرمان “به یک تبعیض تاریخی پایان داده شده است”.

یولاندا دیاز، وزیر کار اسپانیا گفت که دولت با صدور فرمانی به “تبعیض” علیه کارگران خانگی پایان داده است. وزیر حزب کمونیست اسپانیا اظهار داشت که کشورش به این ترتیب “یک بدهی تاریخی به کارگران خانگی خواهد پرداخت”. این فرمان از اول اکتبر اجرایی خواهد شد.

دیوان دادگستری اروپا در تصمیمی که حدود ۶ ماه پیش صادر کرد، حکم داد که کارگران خانگی در اسپانیا فاقد حمایت اجتماعی هستند و در نتیجه مورد تبعیض قرار می گیرند.

دادگاه در رای مورخ ۲۴ بهمن ماه ۹۵ با اشاره به اینکه ۹۵ درصد کارگران خانگی را زنان تشکیل می دهد، گفت: در نتیجه قوانین ملی کارگران زن را در وضعیت نامناسبی قرار می دهد که منجر به تبعیض غیرمستقیم بر اساس جنسیت می شود.

منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا