جهان

استفاده از محصولات پلاستیکی یکبار مصرف در هند ممنوع شد

به منظور مبارزه با آلودگی محیط زیست، محصولات پلاستیکی یکبار مصرف در هند ممنوع شده است.

دولت علیه پلاستیک‌ها که به منبع مهم آلودگی در هند، دومین کشور پرجمعیت جهان تبدیل شده‌اند، اقدام کرده است.

به عنوان بخشی از مبارزه با آلودگی، ۱۹ محصول پلاستیکی یکبار مصرف، از نی گرفته تا پاکت سیگار، ممنوع شد. در بیانیه دولت آمده است که ممنوعیت محصولات پلاستیکی یکبار مصرف شامل نی، کارد و چنگال، گوش پاک کن، فیلم های بسته بندی، نی های پلاستیکی مورد استفاده برای بادکنک، نی، آب نبات، بستنی و بسته های سیگار است.

علاوه بر این، مقرر شد مکانیزم کنترلی برای کنترل استفاده، فروش، توزیع و نگهداری غیرقانونی محصولات پلاستیکی یکبار مصرف ایجاد شود.

درخواست شده بود که پیپت حذف شود

تولیدکنندگان پلاستیک با اشاره به تورم و از دست دادن مشاغل احتمالی از دولت خواستند تا این ممنوعیت را به تعویق بیندازد. بوپندر یاداو، وزیر محیط زیست هند، از سوی دیگر با یادآوری این که این طرح یک سال پیش اعلام شد، گفت: اکنون آن زمان به پایان رسیده است. PepsiCo، Parle Agro، Dabur و Amul درخواست کرده بودند که نی از این ممنوعیت مستثنی شود. اما دولت در حال حاضر کیسه های پلاستیکی را از این ممنوعیت مستثنی کرده و از تولیدکنندگان و واردکنندگان خواسته است که ضخامت آن را افزایش دهند تا استفاده مجدد را تشویق کنند. برخی از کارشناسان می گویند اجرای این ممنوعیت می تواند دشوار باشد.

هزاران محصول پلاستیکی دیگر، مانند بطری های پلاستیکی، مشمول این ممنوعیت نیستند. با این حال، دولت اهداف مشخصی را برای تولیدکنندگان تعیین کرده است تا پس از استفاده، مسئولیت بازیافت یا دفع آنها را بر عهده بگیرند.

مشکل پلاستیک در کشور

فقدان سیستم بازیافت یا دفع زباله های پلاستیکی در هند که سالانه حدود ۱۴ میلیون تن پلاستیک در آن استفاده می شود، باعث آلودگی محیط زیست زیادی می شود. خیابان ها مملو از محصولات پلاستیکی یکبار مصرف است که فاضلاب ها، رودخانه ها و اقیانوس ها را مسدود می کند و حیوانات را نیز می کشد.
منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا