جهانعکس

ثروت جهانی الیگارش‌های روسیه بیش از 17 میلیارد دلار اعلام شد: چه کسی در راس است؟

با اشغال اوکراین از سوی روسیه، یکی از موضوعاتی که بیش از همه مورد بحث قرار گرفت، الیگارش های روسی بود.

مقامات روسی که گفته می شود روابط نزدیکی با الیگارش های روسی و ولادیمیر پوتین دارند، ظاهراً دارایی خالص شناخته شده ای بیش از 17 میلیارد دلار دارند.

در میان الیگارشی‌هایی که ثروت میلیاردی دارند، رومن آبراموویچ، مالک چلسی، آلیشر عثمانوف، اولگ دریپااسکا و ایگور شووالوف برجسته هستند.

روزنامه گاردین با همکاری پروژه گزارش دهی جرایم سازمان یافته و فساد اداری و سایر رسانه های خبری بین المللی، از اولین تحقیق در یک پروژه در حال انجام برای ردیابی ثروت قدرتمندترین افراد روسیه رونمایی کرد.

پروژه ردیابی دارایی های روسیه توسط الکسی ناوالنی، رهبر زندانی اپوزیسیون، با تمرکز بر فهرستی متشکل از 35 مرد و زن که گفته می شود سال گذشته از پوتین حمایت می کردند، راه اندازی شد.

سازمان ناوالنی به دولت‌های غربی نامه نوشت و درخواست کرد که نام‌های موجود در فهرست آن برای تحریم در نظر گرفته شود و از آن زمان همه به جز یک مورد در لیست سیاه ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا یا کانادا قرار گرفته‌اند.

اسامی چهار نفر از ثروتمندترین الیگارشی ها، و همچنین روسای شرکت های تحت کنترل دولت، صدا و سیما، روسای آژانس های اطلاعاتی، وزرا، مشاوران سیاسی و فرمانداران منطقه است.

این فهرست توسط قانونگذاران کنگره ایالات متحده که خواستار مجازات های سخت تر برای نخبگان روسیه بودند و لیلا موران، سخنگوی روابط خارجی حزب لیبرال دموکرات در پارلمان بریتانیا خوانده شد.

موران در سخنرانی خود در مجلس عوام گفت: “حامیان پوتین باید در حال حاضر تحت شدیدترین تحریم های ممکن قرار گیرند، زیرا از طریق آنها پوتین و حلقه نزدیکش از ثروت آنها محافظت می کنند. اگر به دنبال شرکای او برویم، خواهیم رفت. بعد از او.

در واقع، همانطور که آنها لندن را انتخاب کردند، ما در موقعیت بسیار منحصر به فردی برای انجام این کار هستیم. آنها اینجا زندگی می کنند: برای آنها، اینجا “لندن” است.

با این حال، پروژه گزارش‌دهی جرایم و فساد سازمان‌یافته، دارایی‌ها یا زمین‌هایی در بریتانیا را شناسایی کرده است که مجموعاً بیش از نیم میلیارد دلار ارزش دارند که از طریق شرکت‌ها، تراست‌ها یا بستگان به چهار شخصیت برجسته در فهرست ناوالنی مرتبط هستند: رومن آبراموویچ، آلیشیر عثمانوف، اولگ دریپااسکا و ایگور. شوالوف.

تحقیقات تاکنون نشان داده است که نام بیش از 145 ملک مرتبط است که بیشتر آنها از سال 2020 تا به امروز شامل 35 عمارت، 43 آپارتمان و 27 ملک دیگر است.

مشخص شد که هفت قایق تفریحی، 11 جت شخصی و بالگرد به ارزش کل 2 میلیارد دلار تنها به شش نفر متصل شده است.

در خارج از بریتانیا، این پروژه نشان داد:
مشاهده شد که 26 نهاد با دریپااسکا، که گفته می شود صنعتگر مورد علاقه پوتین است، مرتبط بودند. این دارایی ها شامل میلیاردها دلار سهام، یک هتل در کوه های آلپ اتریش، یک قایق تفریحی، سکوی هلیکوپتر و املاک لوکس در لندن، پاریس، واشنگتن دی سی و نیویورک، یک کشتی پشتیبانی 60 متری و چهار ویلا در ساردینیا است.

دو جت خصوصی، 65 میلیون دلاری Gulfstream G650 و Bombardier Global Express، تابع شووالوف، معاون سابق نخست‌وزیر روسیه و رئیس فعلی شرکت توسعه دولتی بودند.

شوالوف همچنین دارای سه ملک مجلل در سالزکامرگوت اتریش در توسکانی ایتالیا و دبی امارات متحده عربی با ارزش کل حدود 35 میلیون دلار است.

اموال مختلفی مرتبط با خانواده های نیکولای توکارف، رئیس شرکت خط لوله دولتی ترانس نفت، و همچنین دیمیتری پسکوف، وزارت امور خارجه روسیه، نیز کشف شد.

پسکوف دارای املاک گران قیمت در پاریس است، در حالی که به نظر می رسد شرکت های توکارف دارای املاک لوکس در جزیره کرواسی Lošinj هستند، که یک کانون شناخته شده برای روس های ثروتمند است.

از سوی دیگر، بسیاری از دارایی‌های کمتر شناخته شده روسیه در اختیار شرکت‌های پوسته واقع در حوزه‌های قضایی حریم خصوصی و صندوق‌های امانی هستند و ردیابی آنها را دشوار می‌کند.
از سوی دیگر، پروژه هنوز به درخواست های آبراموویچ، توکارف، پسکوف و شووالوف برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

سخنگوی دریپاسکا در مورد این موضوع به شرح زیر اظهار نظر کرد:
“معلوم نیست که انتشار چنین “موجودی دارایی” چگونه می تواند منافع عمومی را تامین کند.تمام دارایی ها و دارایی های دریپااسکا به روش های منصفانه به دست آمده است.

جنون مداوم رسانه ای، هر چند غم انگیز است، مطمئناً به کسی این حق را نمی دهد که دریپاسکا را دزدسالار خطاب کند. شکار جادوگران روسی، که دریپاسکا قربانی آن شد، صرفاً با انگیزه های سیاسی انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا