جهان

واکنش به سفر پلوسی به تایوان: ارتش چین رزمایش را آغاز کرد

ارتش چین این رزمایش را در واکنش به سفر پلوسی به تایوان آغاز کرد. نیروهای ارتش در این رزمایش از مهمات واقعی دوربرد و موشک های متعارف استفاده کردند.

پس از آغاز سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) رزمایش نظامی گسترده ای را آغاز کرد.

بر اساس گزارش گلوبال تایمز، رزمایش PLA در اطراف جزیره تایوان در واکنش به سفر پلوسی انجام شد.

نیروهای PLA در رزمایشی که در شرق جزیره انجام دادند از مهمات واقعی و موشک های متعارف دوربرد استفاده کردند.

از سوی دیگر، هواپیماهای جنگی کاملا مجهز از نوع J-20 که از پایگاه هوایی منطقه برخاسته بودند نیز در این رزمایش شرکت داشتند.

خبرگزاری شینهوا اعلام کرد که ارتش آزادیبخش فلسطین در ۶ منطقه مختلف اطراف تایوان در ۴ تا ۷ آگوست یک سری تمرینات نظامی برگزار خواهد کرد.

چی شد؟

هواپیمای حامل پلوسی و هیئت ۵ نفره کنگره علیرغم تهدیدهای چین به تایوان رسیده بود.

این سفر که در برنامه سفر اعلام شده پلوسی گنجانده نشده بود، باعث تنش در روابط آمریکا و چین شد.

وزارت امور خارجه چین نیز اعلام کرد که این سفر پس از فرود پلوسی را محکوم می کند.

وزارت دفاع چین هفته گذشته در بیانیه‌ای هشدار داد که در صورت انجام سفر پلوسی، ممکن است پاسخ نظامی بدهد و اگر پلوسی از تایوان بازدید کند، ارتش چین بیکار نخواهد ماند. از عبارت استفاده کرده بود

با توجه به بازدید احتمالی، فعالیت نظامی ارتش آمریکا و چین در نزدیکی تایوان افزایش یافته بود.

ناو جنگی رونالد ریگان که به ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس آرام متصل بود، در ابتدای هفته با ناوگان جنگی سنگاپور را ترک کرد و به سمت دریای چین جنوبی در جهت شمال شرقی حرکت کرد.

نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق چین همچنین در فوسین، در سواحل مقابل جزیره تایوان، و استان های گوانگدونگ در سواحل دریای چین جنوبی تمریناتی را برگزار کرد، در حالی که این مناطق برای تردد کشتی ها بسته شده بود.

بازدید برنامه ریزی شده در آوریل لغو شد

سفر برنامه ریزی شده پلوسی به تایوان در ماه آوریل به دلیل ابتلای او به کووید-۱۹ لغو شد.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در آن زمان هشدار داد که سفر پلوسی به تایوان به معنای «عبور از خط قرمز» تعریف شده توسط اصل «چین واحد» است.

پلوسی اولین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بود که در ۲۵ سال گذشته از این جزیره دیدن کرد. پیش از این در سال ۱۹۹۷، نیوت گینگریچ در حین انجام این مأموریت از تایوان بازدید کرده بود.

منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا