جهان

حکم اعدام‌ها در ارتباط به اعتراضات ایران اجرایی می‌شوند

بنابر گزارش ها، حکم برخی از ۶ نفر از محکومان به اعدام در ارتباط با اعتراضاتی که پس از مرگ مهسا امینی جوان پس از بازداشت مهسا امینی در ایران آغاز شده بود، در دیوان عالی کشور تایید شده و به زودی اجرا می شود.

به گزارش روزنامه شارک ایران، گلام حسین محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه اعلام کرد که روند قضایی برخی از معترضان دستگیر شده در ارتباط با اعتراضات در مدت کوتاهی به پایان رسید.

اژه ای در این زمینه یادآور شد: افرادی که در جریان تظاهرات به اتهامات «تروریسم، قتل، اخلال در نظم عمومی» محاکمه شدند به اعدام یا حبس طویل المدت محکوم شدند.

رئیس‌جمهور اژه‌ای گفت: احکام برخی که دست به اقدام و جنگ با نظام، قتل با سلاح سرد و سرد و ایجاد بی‌اعتمادی می‌زنند نیز تایید شده و به زودی اجرا می‌شود. از عبارات استفاده کرد

تاکنون 6 نفر در ایران به اعدام محکوم شده اند. مشخص نشده است که دقیقاً چه تعداد احکام تصویب شده است.

نمایش ها و اعدام ها در ایران

مرگ مهسا امینی 22 ساله در 25 شهریور که پس از بازداشت توسط گشت ارشاد موسوم به “پلیس اخلاق” در تهران در روز 22 شهریور، حالش بد شد و به بیمارستان منتقل شد، اعتراضاتی را علیه حکومت کشور برانگیخت.

امیر سرتیپ امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنرانی خود در روز 8 آبان گفت که بیش از 300 نفر از جمله نیروهای امنیتی در تظاهراتی که از حدود 2.5 ماه پیش در کشور ادامه دارد جان خود را از دست دادند.

شورای امنیت ایران در سوم دسامبر اعلام کرد که مجموع قربانیان از 200 نفر فراتر رفته است.

از سوی دیگر، نهاد حقوق بشر ایران (IHR) مستقر در نروژ، در گزارش خود که در 8 آبان منتشر شد، اعلام کرد که در نتیجه مداخله نیروهای امنیتی در تظاهرات خیابانی که پس از مرگ مهسا امینی آغاز شد، 448 معترض جان خود را از دست دادند. .

بر اساس اخبار منعکس شده در رسانه های کشور در این تظاهرات بیش از 60 تن از نیروهای امنیتی جان خود را از دست دادند.

در حالی که هزاران نفر در جریان تظاهرات بازداشت شده بودند، سخنگوی قوه قضائیه در 8 آبان اعلام کرد که برای 1024 نفر در ارتباط با حوادث رخ داده در این تظاهرات کیفرخواست تهیه شده است.

در رابطه با تظاهراتی که حدود 3 ماه است در ایران ادامه دارد، تاکنون 6 نفر به اعدام محکوم شده اند.

احکام اعدام باید توسط دیوان عالی تایید می شد.

بر اساس قانون مجازات ایران، افرادی که مرتکب جرائمی از قبیل «اخلال در نظم عمومی، ایجاد ویرانی در زمین و جنگ با دولت» شوند با مجازات اعدام محاکمه می شوند.

دکمه بازگشت به بالا