جهان

خروج آمریکا از افغانستان؛ سوپرایز بزرگ بایدن

تحولات بین المللی در یک نگاه؛

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کوکچه وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان قصد دارند خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را به بحث بگذارند.

وزارت امور خارجه آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد: «تمرکز اصلی این گفت‌وگوها افغانستان خواهد بود. دیگر مسائلی که مورد بحث قرار خواهند گرفت، شامل تحولات در مرز اوکراین و روسیه و توافق هسته‌ای با ایران خواهد بود.»

«آنه گرت کرامپ-کارنبائر»، وزیر دفاع آلمان نیز گفته است ناتو خود را با برنامه‌های آمریکا برای خروج نیرو از افغانستان منطبق خواهد کرد. وی افزود انتظار می‌رود بعد از نشست ویژه این اتحاد نظامی که قرار است ساعاتی دیگر برگزار شود، چنین تصمیمی گرفته شود.

پیش‌تر یک مقام ارشد آمریکایی خبر داد که روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در ماه مِی شروع خواهد شد و هدف آن است که تا ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور ۱۴۰۰) سال جاری (در بیستمین سالگرد حمله آمریکا به افغانستان) تمامی نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شده باشند.

آغاز خروج نیروهای آمریکا از افغانستان

نیروهای آمریکایی خروج از افغانستان را به عنوان بخشی از برنامه دولت بایدن برای ترک کامل این کشور پس از ۲۰ سال درگیری و جنگ، آغاز کرده‌اند.

چندین مقام دفاعی ایالات متحده آمده است که کمتر از صد نیرو به همراه تجهیزات نظامی عمدتاً توسط هواپیماها منتقل شده‌اند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرده بود، این کشور تمامی نیروهایش را تا ۱۱ سپتامبر که بیستمین سالگرد حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ است از افغانستان خارج می‌کند.

بر اساس اعلام مقام‌های دفاعی آمریکا مقاطعه کاران و کارمندان دولت آمریکا نیز در حال خروج از افغانستان هستند.

استقرار سربازان خارجی در هفتم اکتبر ۲۰۰۱ و زمانی آغاز شد، آمریکا در کنار انگلیس عملیاتی را در افغانستان آغاز کردند. پس از آن نیز ۴۳ متحد و شریک ناتو به عملیات افغانستان ملحق شدند.

در حال حاضر ۹۵۹۲ سرباز از ۳۶ کشور در افغانستان مستقر هستند که آمریکا با ۲۵۰۰ سرباز در صدر قرار دارد.

ایالات متحده یک ناو هواپیمابر را به منطقه اعزام کرده تا در صورت حمله طالبان به سربازان آمریکایی استقرار سریع جنگنده‌ها را در نظر داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا