جهان

هیأت جدید کنگره آمریکا در پی سفر پلوسی در تایوان است

یک هیئت جدید کنگره آمریکا ۱۲ روز پس از سفر نانسی پلوسی مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان که باعث تنش با چین شد، وارد جزیره شد.

در بیانیه ای که توسط مؤسسه آمریکایی که سفارت آمریکا در تایوان است، هیئتی متشکل از ۵ نفر به رهبری سناتور حزب دموکرات ماساچوست، اد مارکی، به عنوان بخشی از تور آسیایی خود از این جزیره دیدن کردند.

در این بیانیه آمده است: «هیئت با مقامات ارشد درباره روابط ایالات متحده و تایوان، امنیت منطقه ای، تجارت، سرمایه گذاری و سایر موضوعات گفتگو خواهد کرد.

مارکی را آئوموا آماتا کولمن، نمایندگان جمهوری خواه مجلس نمایندگان و جان گارامندی، آلن لونتال و دان بیر، از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان همراهی می کنند.

سفر پلوسی و هیئت ۵ نفره کنگره در ۲ و ۳ اوت با واکنش پکن روبرو شد که این جزیره را بخشی از قلمرو خود می داند. پس از این دیدار، چین تمرینات نظامی را در اطراف جزیره آغاز کرد.

رزمایش های انجام شده در منطقه ۶ محاصره عملی در اطراف جزیره ایجاد کرده بود. در طول تمرینات با استفاده از سلاح و مهمات واقعی، موشک های هدایت شونده شلیک شده از سرزمین اصلی چین به آب های نزدیک تایوان سقوط کردند.

سخنگوی ارتش اعلام کرد که این رزمایش در ۱۰ مرداد به پایان رسیده است، اما اعلام کرد که فعالیت گشت زنی نظامی در تنگه تایوان ادامه خواهد داشت.

پلوسی اولین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بود که در ۵ سال گذشته از این جزیره که در تضاد حاکمیتی با چین است، بازدید کرد. پیش از این در سال ۱۹۹۷، نیوت گینگریچ در حین انجام این مأموریت از تایوان بازدید کرده بود.

پکن با اتخاذ “اصل چین واحد” با برقراری روابط دیپلماتیک مستقل تایوان با کشورهای جهان، نمایندگی این کشور در سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی مخالفت می کند و مقرر می دارد کشورهایی که آن را به رسمیت می شناسند باید روابط دیپلماتیک خود را با تایوان قطع کنند.
منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا