جهان

حمایت گسترده جهانی از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی نشستی که روز جمعه برگزار شده بود به اعطای «حقوق و امتیازات» جدید به فلسطین رای داد و از شورای امنیت نیز خواست که در زمینه‌ی درخواست فلسطین برای تبدیل شدن به یکصد و نود و چهارمین عضو سازمان ملل تجدید نظر کند.

این مجمع جهانی با ۱۴۳ رای موافق در برابر ۹ رای مخالف و ۲۵ رای ممتنع قطعنامه مورد حمایت اعراب و فلسطین را تایید کرد که از اعطای امتیازات جدید به فلسطین به عنوان یک کشور مستقل حمایت می‌کند. ایالات متحده به همراه اسرائیل، آرژانتین، چک، مجارستان، میکرونزی، نائورو، پالائو و پاپوآ گینه نو به آن رای منفی دادند.

استوشتیدپرس گزارش داده است که این رای‌گیری، حمایت گسترده جهانی از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را منعکس می‌کند، به طوری که بسیاری از کشورها خشم خود را از افزایش تعداد کشته‌ها در غزه و ترس از حمله بزرگ اسرائیل به رفح، شهری در جنوب غزه که حدود 1.3 میلیون فلسطینی در آن پناهنده شده اند، ابراز کردند.

در حالی که قطعنامه روز جمعه به فلسطین برخی حقوق و امتیازات جدید می دهد، اما مجدداً تأکید می کند که این کشور یک کشور ناظر (بدون عضویت کامل در سازمان ملل و حق رأی در مجمع عمومی یا در هر یک از کنفرانس های آن) باقی می ماند.

گفتنی است که ایالات متحده در 18 اپریل قطعنامه شورای امنیت را که راه را برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل هموار می کرد، وتو کرد.

ایالات متحده به صراحت اعلام کرده است تا زمانی که مذاکرات مستقیم با اسرائیل مسائل کلیدی از جمله امنیت، مرزها و آینده اورشلیم را حل نکند و به راه حل دو کشوری منجر شود، مانع عضویت و تشکیل کشور فلسطین خواهد شد.

رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده روز جمعه گفت که برای حمایت ایالات متحده از تشکیل کشور فلسطین، مذاکرات مستقیم باید امنیت و آینده اسرائیل را به عنوان یک کشور دموکراتیک یهودی تضمین کند و فلسطینی ها می توانند در صلح در کشور خود زندگی کنند.

دکمه بازگشت به بالا