جهان

تحقیق: سطح استرس را می توان از روی مو تشخیص داد

مطالعه جدیدی که در مکزیک و ایسلند انجام شد نشان داد که مو می تواند سطح استرس را نشان دهد. در مطالعه ای که بر روی حدود ۱۳۰۰ نفر انجام شد، بیان شد که نمونه های گرفته شده از پوست سر، سطح کورتیزول، هورمون اصلی استرس بدن را نشان می دهد.

در مطالعه جدیدی که در مکزیک و ایسلند انجام شد، بیان شد که مو می تواند سطح استرس را نشان دهد.

در این مطالعه که حدود ۱۳۰۰ زن را مورد بررسی قرار داد، تاکید شد که غلظت کورتیزول در مو می تواند نشان دهنده سطح استرس باشد.

در حالی که دانشمندانی که این مطالعه را انجام دادند گفتند که سطح کورتیزول اصلی ترین هورمون استرس بدن است، تاکید شد که این مطالعه برای اولین بار نشان داد که سطح استرس را می توان از راه دیگری غیر از خون، ادرار یا بزاق یاد گرفت.

این مطالعه که در PLOS Global Public Health منتشر شد، نمونه‌های موی ۸۸۱ زن در مکزیک و ۳۹۸ زن در ایسلند را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

در حالی که محققان از فولیکول‌های موی زنان نمونه‌برداری کردند، ۳ سانتی‌متر مو در نزدیک‌ترین قسمت به پوست سر مورد بررسی قرار گرفت.

۲۴ درصد بیشتر کورتیول در موهای گروه تحت استرس شناسایی شد

در این مطالعه که بیان می‌کرد موها ماهیانه ۱ سانتی‌متر رشد می‌کردند و در سه ماهه آخر مورد بررسی قرار گرفت، مشخص شد که وقتی از زنان درباره زندگی‌شان سؤال می‌پرسیدند، سطح کورتیزول زنانی که در پنج سطح اول استرس قرار داشتند، ۲۴.۳ بود. درصد بالاتر از پنج مورد گذشته است.

یکی از نویسندگان این مطالعه، دانشمند دانشگاه ریکیاویک، دکتر. Rebekka Lynch گفت اندازه گیری کورتیزول در مو نشان می دهد که می تواند در تشخیص استرس مزمن امیدوار کننده باشد.

در گزارش این مطالعه، “رابطه ای بین استرس درک شده و غلظت کورتیزول مو در نمونه ای از زنان با دو زمینه جغرافیایی و فرهنگی مختلف یافت شد. “این مطالعه از این فرضیه حمایت می کند که غلظت کورتیزول مو یک نشانگر زیستی معتبر در تحقیقات استرس روانی مزمن است.”
منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا