افغانستانجهان

نخست‌وزیر موقت پاکستان خواستار تقویت روابط میان کابل-اسلام‌آباد شد

انورالحق کاکر، نخست‌وزیر موقت پاکستان از اظهارات قبلی خود در مورد عدم مشروعیت حاکمیت امارت اسلامی عقب‌نشینی کرده و در نامه‌ای به رییس‌الوزرای حکومت سرپرست ضمن تاکید بر مشترکات فرهنگی و تاریخی دو کشور خواستار تقویت روابط میان کابل-اسلام‌آباد شده است.

آقای کاکر در نامه‌ای که به ملاحسن آخوند، رییس‌الوزرای امارت اسلامی فرستاده بر آنچه که پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی پاکستان-افغانستان و میراث مشترک مذهبی و فرهنگی این دو کشور خوانده می‌شود تأکید کرده است.

در این نامه آمده است که «ما همسایه و برادر هستیم. من کاملا متعهد به تقویت بیشتر […] روابط دوجانبه، به ویژه در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی هستم.»

این در حالی است که نخست‌وزیر موقت پاکستان در جریان هفته گذشته طی مصاحبه‌ای با یک رسانه‌های پاکستانی موسوم به «عاج» گفته بود که حاکمیت امارت اسلامی از هیچ مشروعیتی برخوردار نیست و از توان کافی با هراس‌افکنی عاجز است.

او همچنان گفته بود که حاکمیت مرکزی و قدرت مرکزی در افغانستان وجود ندارد. به گفته‌ی او، حاکمیت امارت اسلامی از لایه‌هایی تشکیل شده که مسئله‌ی حاکمیت مرکزی و انسجام لازم برای برقراری روابط با دیگر کشورها و مدیریت داخلی را زیر سوال می‌برد.

نخست‌وزیر موقت پاکستان روز گذشته این تصور که امارت اسلامی به خواست پاکستان اعتنا نمی‌کند را رد کرد و افزود که پاکستان «تقاضای خاصی از تعامل با طالبان ندارد.»

دکمه بازگشت به بالا