افغانستان

آینده مبهم مهمترین نگرانی مسؤولان رسانه‌ها در حوزه‌ی غرب

مسؤولان رسانه‌های محلی در حوزه‌ی غرب کشور می‌گویند که به‌دلیل مشکلات اقتصادی، آن‌ها شمار کارمندان خویش را کم کرده‌اند و این کار روی کیفیت کار آن‌ها تأثیر زیادی گذاشته‌است.

در بیست سال گذشته، ۹۴ رسانه‌ی دیداری، شنیداری و نوشتاری در ولایت‌های هرات، بادغیس، غور، فراه و نیم‌روز مجوز فعالیت گرفته‌اند که ۳۱ رسانه در این مدت به‌دلایل گوناگون که مهم‌ترین آن مشکلات اقتصادی بود، تعطیل شدند و در حال حاضر ۶۳ رسانه‌ی دیداری، شنیداری و نوشتاری در پنج ولایت حوزه‌ی غرب کشور فعالیت دارد.

درحالی که بیش از یک‌سال از تحولات سیاسی در کشور می‌گذرد و مشکلات اقتصادی رسانه‌های محلی در حوزه‌ی غرب کشور هم‌چنان پا برجا است و وضعیت رسانه‌های خصوصی هر روز بدتر می‌شود.

عبدالله، کارمند یک رسانه‌ی خصوصی در حوزه‌ی غرب کشور می‌گوید: «بالاتر از یک‌سال می‌شود که هیچ‌گونه برنامه‌ی پشتیبانی از رسانه‌ها در مقابل چالش‌های اقتصادی وجود ندارد و اعلانات بازرگانی هم به‌طور چشم‌گیری کاهش یافته‌است.»

حبیب‌الله، مالک یکی از رسانه‌های محلی در حوزه‌ی غرب کشور است. او با اشاره به این‌که رسانه‌ها وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند، خاطرنشان کرد: «از زمانی که در کشور تحولات صورت گرفته، رسانه‌ها هیچ حامی مالی ندارند و کارمندان‌شان را کم کرده‌اند. اگر وضعیت به‌همین منوال به‌پیش برود، ممکن است رسانه‌های باقی مانده هم نشرات ‌شان را متوقف کنند.»

اما طالبان می‌گویند که وزارت مالیه آنان وعده کرده است تا در حد امکان بخش مالیات رسانه‌ها همکاری کند.

در همین حال، حیات‌الله مهاجر فراهی، مُعین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت سرپرست طالبان می‌گوید که در مورد مشکل مالیات رسانه‌ها، چندین نشست با وزارت مالیه انجام شده و مسؤولان وزارت مالیه وعده سپرده‌اند تا در حد امکان، در مورد حل مشکل مالیات رسانه‌ها همکاری لازم را انجام بدهند.

آگاهان می‌گویند رسانه‌ها برای آگاهی دهی، اصلاح و روشن‌گری، فعالیت‌های موثری را انجام داده‌اند و باید از آنان پشتیبانی شود.

با سقوط نظام جمهوریت و روی‌کار آمدن اداره‌ی طالبان در افغانستان، فعالیت و نشرات رسانه‌های خصوصی در کشور به‌دلایل گوناگون، به‌ویژه مشکلات اقتصادی، متوقف شد و شمار زیادی از روزنامه‌نگاران و کارمندان رسانه‌ا‌ی دست از کار کشیده یا هم کشور را ترک کردند. هم‌چنان طالبان محدودیت‌های بسیاری را از ره‌گذر متحوایی برای رسانه‌ها ایجاد کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا