اقتصادجهان

تأثیر «تایوان» بر بازارها: بازار سهام نیویورک با کاهش بسته شد

بازار سهام نیویورک با کاهش بسته شد. سفر پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان بر شاخص ها تأثیر منفی گذاشت.

 

به دلیل افزایش تنش بین آمریکا و چین، بازار سهام نیویورک روز خود را با کاهش به پایان رساند.

در پایان، شاخص داوجونز بیش از ۴۰۰ واحد کاهش یافت و با ۱.۲۳ درصد کاهش به ۳۲۳۹۶.۱۷ واحد رسید.

شاخص S&P 500 با ۰.۶۷ درصد کاهش به ۴۰۹۱.۱۹ واحد رسید و شاخص Nasdaq با ۰.۱۶ درصد کاهش به ۱۲۳۴۸.۷۶ واحد رسید.

زمانی که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، در مناقشه حاکمیتی با چین به عنوان بخشی از سفر خود به کشورهای هند-اقیانوس آرام، از تایوان بازدید کرد، شاخص ها مسیر منفی را دنبال کردند.

هواپیمای حامل پلوسی و هیئت ۵ نفره کنگره علیرغم تهدیدهای چین به تایوان رسید. این سفر که در برنامه سفر اعلام شده پلوسی گنجانده نشده بود، باعث تنش در روابط آمریکا و چین شد.

وزارت خارجه چین گفت که این سفر پس از فرود پلوسی را محکوم می کند. از سوی دیگر، ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) پس از آغاز سفر پلوسی به تایوان، رزمایش نظامی گسترده ای را آغاز کرد.

وزارت دفاع چین هفته گذشته هشدار داد که در صورت انجام سفر پلوسی، می تواند پاسخ نظامی دهد. با توجه به بازدید احتمالی، فعالیت نظامی ارتش آمریکا و چین در نزدیکی تایوان افزایش یافته بود.

سفر پلوسی به تایوان درک ریسک ژئوپلیتیکی در بازارها را افزایش داد.
به دلیل تشدید تنش بین آمریکا و چین، شاخص دلار با ۰.۷۹ درصد افزایش به ۱۰۶.۲ رسید. بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا نیز روند صعودی را دنبال کرد و به ۲.۷۶ درصد رسید.

اظهارات “شاهین” مقامات فدرال رزرو آمریکا (فدرال رزرو) نیز در حرکت نزولی در بازارها موثر بود.

رئیس فدرال رزرو شیکاگو، چارلز ایوانز، گفت که امیدوار است فدرال رزرو در نشست سپتامبر خود، نرخ بهره را نیم واحد افزایش دهد و سپس تا آغاز سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ به افزایش یک چهارم واحدی ادامه دهد.

مری دالی، رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو، گفت که سرمایه گذاران از قیمت گذاری در بازار اوراق قرضه شگفت زده شده اند، که نشان دهنده انتظار فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره در نیمه اول سال آینده است. دالی اظهار داشت که انتظار او این است که فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره ادامه دهد.

لورتا مستر، رئیس فدرال رزرو کلیولند، گفت که تورم هنوز به اوج خود نرسیده است و باید چندین ماه شواهد قانع کننده ای وجود داشته باشد که نشان دهد تورم در مسیری پایدار به سوی هدف ۲ درصدی بانک قرار دارد.

از سوی دیگر، بر اساس داده های اعلام شده امروز در ایالات متحده، تعداد مشاغل باز شده در JOLTS در ژوئن به ۱۰ میلیون و ۶۹۸ هزار نفر کاهش یافته است که پایین ترین سطح از سپتامبر ۲۰۲۱ است.
منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا