افغانستان

مردم افغانستان: نگذارید حادثه یازدهم سپتمبر دوباره تکرار شود

در ادامه اعتراضات جهانی بر ضد طالبان، شماری از شهروندان افغانستان مقیم در کشورهای مختلف طی قطع‌نامه گفته اند که جهان به طالبان نباید مشروعیت دهد تا بار دیگر تهدیدی برای دنیا باشد.

گروهی از فعالان اجتماعی تحت نام «مردم آزادی خواه افغانستان مقیم در کشورهای مختلف» با تأکید براین که جامعه جهانی نباید اجازه دهد حادثه خطرناک یازدهم سپتمبر بار دیگر تکرار شود، به جاده ها بیرون شدند.

این مظاهره کننده‌گان روز گذشته (دوشنبه، ۲۴ اسد) با انتقاد سخت از فرار اشرف غنی، رییس جمهور فراری این کشور و عدم مدیریت درست و صادقانه‌ای روند صلح از سوی زلمی‌ خلیل‌زاد، نماینده پیشین امریکا در امور صلح افغانستان، گفته‌اند «تفاهم‌نامه دوحه روند تسلیم دهی این کشور را سرعت بخشید و بعد از فرار شرم‌آور آقای غنی کشور چند میلیونی با دست‌آوردهای بیست ساله‌‌اش بدست طالبان متحجر سقوط کرد.»

آنان عمل‌کرد و رهبری حکومت پیشین را خیانت دانسته و محکوم کردند و خواهان به محاکمه کشانیده شدن شأن از سوی محکمه‌ای جهانی شدند.

این معترضان با اشاره به کارکرد‌های ظالمانه یک ساله پسین طالبان در برابر مردم از جمله کشتار، کوچ اجباری، سلب حقوق اولیه مردم، سانسور رسانه‌ها، تجاوز به حریم شخصی و محدودیت های سخت‌گیرانه در مقابل زنان و دختران، خواهان بیش‌تر شدن تعزیرات جهانی شدند.

در قطع‌نامه این گروه آمده است «سکوت جهان در برابر اعمال طالبان باعث فقر روز افزون، بحران های بشری و پایمال شدن حقوق مردم به ویژه زنان شده و هر کشور که طالبان را به رسمیت بشناسد در جنایات و ظلم این گروه شریک خواهد بود.»

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا