اقتصادجهان

کشتی بارگیری شده با ذرت از اوکراین به دیرینجه ترکیه رسید

کشتی “Polarnet” با پرچم ترکیه مملو از ذرت که از بندر چورنومورسک اوکراین به راه افتاده بود به بندر درینسه رسید. از سوی دیگر پیش بینی می شود در آینده نزدیک ۶ کشتی از اوکراین در آب های سرزمینی ترکیه باشند.

در چارچوب سند “حمل و نقل ایمن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین” امضا شده بین ترکیه، فدراسیون روسیه، اوکراین و سازمان ملل متحد (UN) در ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ به منظور کمک به حل بحران جهانی غلات، از بندر چورنومورسک در اوکراین به ترکیه کشتی با نام “پلارنت” که در تاریخ ۵ آگوست برای رسیدن حرکت کرد، پس از بازرسی در استانبول از تنگه بسفر گذشت و پس از مدتی لنگر انداختن در فضای باز به مسیر خود ادامه داد.

این کشتی حاوی ۱۲ هزار تن ذرت بود که مسیر خود را در خلیج ازمیت که صبح وارد آنجا شد به پایان رساند و به بندر درینسه رسید.

پس از انجام عملیات در بندر، پیش بینی می شود ذرت کشتی شروع به تخلیه کند.

از سوی دیگر، بر اساس بیانیه وزارت دفاع ملی، محموله های غلات از بنادر اوکراین در چارچوب فعالیت های مرکز هماهنگی مشترک استانبول ادامه دارد.

صبح امروز کشتی ساکورا حامل ۱۱ هزار تن سویا به مقصد ایتالیا از یوزنی و کشتی آریزونا با ۴۸ هزار و ۴۵۸ تن ذرت به مقصد اسکندرون از چرنومورسک حرکت کرد.

از سوی دیگر ۴ کشتی که دیروز از بنادر اوکراین حرکت کرده و در ادامه سفر به استانبول هستند، عصر امروز در استانبول لنگر انداخته و فردا مورد بازرسی قرار خواهند گرفت.

قیمت جهانی مواد غذایی کاهش خواهد یافت

از سوی دیگر، با توافقی که در استانبول امضا شد، پیش بینی می شود ۲۰ میلیون تن غلات از بنادر اودسا، پیودنی و چورنومورسک اوکراین تخلیه شود. با تخلیه، قیمت جهانی مواد غذایی نیز کاهش خواهد یافت.

کشتی های بدون غلات مجاز نیستند

کشتی های خالی و کشتی هایی که غلات بارگیری نشده اند اجازه خروج از بنادر را نخواهند داشت.

از مرکز استانبول کنترل خواهد شد

کنترل کامل کریدوری که ۲۰ میلیون تن غله را به جهان منتقل می کند در مرکز ایجاد شده در استانبول انجام می شود.

بر این اساس ردیابی کشتی ها توسط ماهواره و پهپاد انجام می شود. کشتی هایی که سیگنال های خود را خاموش می کنند و اطلاعات شفافی در مورد نقاط تماس بندر ارائه نمی دهند، به آب های سرزمینی ترکیه اجازه ورود نخواهند داشت. روسیه همچنین قادر به صادرات غلات و کود خواهد بود. مرکزی که حمل و نقل در آن مدیریت می شود نیز در استانبول است. مرکز هماهنگی مشترک، که در ۲۷ ژوئیه افتتاح شد، شامل مقامات ترکیه، روسیه، اوکراین و سازمان ملل متحد (سازمان ملل) است.

 

منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا