افغانستانپناهندگانجهان

نگرانی دیدبان حقوق بشر نسبت به پیامدهای اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان

دیدبان حقوق‌بشر در واکنش به طرح دولت پاکستان مبنی بر اخراج بیش از یک میلیون مهاجر افغان از این کشور گفته این اقدام مهاجران اخراج شده را در معرض آزار و ازیت قرار می‌دهد.

این نهاد به‌روز پنج‌شنبه، ۲۰ میزان به طرح اسلام‌آباد مبنی بر اخراج بیش از یک میلیون مهاجر غیرقانونی افغانستان از پاکستان واکنش نشان داده است.

دیدبان حقوق بشر با اشاره به مهلت تعیین‌شده از سوی پاکستان برای پناه‌جویان و تهدید آن‌ها به اخراج اجباری، گفته است که این تهدید در زمان خطرناکی صورت می‌گیرد.

زیرا به گفته این سازمان در حال حاضر وضعیت حقوق بشر در افغانستان بدتر شده و امارت اسلامی حقوق زنان، از جمله حق کار، تحصیل، دسترسی به مراقبت‌های صحی و آزادی رفت‌و‌آمد آنان را نقض کرده است.

دیدبان حقوق‌بشر همچنین گفته است که تهدید پاکستان به اخراج اجباری مهاجران افغان، باعث شده که آنان با برخورد غیرقانونی و آزار و اذیت‌ پولیس آن کشور مواجه شوند.

این نهاد از پاکستان خواسته است که به تهدید پناه‌جویان و مهاجران به اخراج اجباری پایان دهد و با کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان برای از سرگیری روند ثبت پناه‌جویان افغانستان همکاری کند.

پیتریشیا گاسمن، مدیر بخش آسیایی سازمان دیدبان حقوق‌بشر گفته است: “در حالی‌که کشورها از اسکان مجدد پناه‌جویان افغانستان پا پس می‌کشند و سازمان ملل از تصمیم دولت پاکستان غافل‌گیر شده است، افغان‌ها با خطر بازگشت به کشورشان برای مواجهه با آزار و اذیت طالبان و یک بحران انسانی روبه‌رو هستند.”

به گفته او افغان‌های مهاجر در پاکستان مدت‌ها است که همانند یک توپ سیاسی بین دو کشور پاس داده می‌شوند.این نهاد گفته است که بسیاری از پناه‌جویان افغانستان در پاکستان به کشورهای امریکا، آلمان و کانادا درخواست پناهندگی داده‌اند که تاکنون ۲۰۰ هزار نفر آنان منتقل شده‌ و بقیه در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند.

دیدبان حقوق‌‌بشر در ادامه هشدار داده که افغانستان در حال حاضر در یک بحران انسانی و اقتصادی قرار دارد که بیش از نیمی از جمعیت آن را به طرز خطرناکی در ناامنی غذایی قرار داده است.

به باور این نهاد این وضعیت زنانی را که سرپرست خانواده‌ هستند متضرر کرده و سطح سوءتغذیه در میان کودکان را افزایش داده است.

دیدبان حقوق‌بشر در ادامه از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، امریکا، آلمان، بریتانیا و کانادا بخاطر کوتاهی در زمینه رسیدگی به پناه‌جویانی که قول اسکان مجدد آن‌ها را داده بودند، انتقاد کرده و از این کشورها خواسته است که به وعده‌ی خود برای اسکان پناه‌جویان در معرض خطر عمل کنند.

بر اساس آمارها ۳.۷ میلیون مهاجر افغانستان در پاکستان بسر می‌برند که ۷۰۰ هزار تن آنان پس از تسلط دوباره امارت اسلامی به آن کشور رفته‌اند.

 

دکمه بازگشت به بالا