افغانستانحقوق بشرنگاه‌ها

هفته‌نامه چاپ امریکا از مواجه شدن زنان مهاجر افغان با «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان هشدار داد

هفته‌نامه «نیوزویک» چاپ ایالت متحده در تازه‌ترین مقاله خود تحت عنوان «پاکستان باید پس‌فرستادن زنان مهاجر افغان به دولت آپارتاید جنسیتی را متوقف کند» از پیامد‌های «فاجعه‌بار» این اقدام هشدار داده است.

این مجله روز دوشنبه، ۱۸ دسامبر با نشر این مقاله نوشته است که زنان مهاجر اخراج شده از پاکستان در کنار بحران انسانی با «فاجعه حقوق بشری» در افغانستان نیز مواجه هستند.

«زهاب» نام مستعار زن مهاجری است که مجله نیوزویک با اشاره به زنده‌گی او نوشته است: «افغان‌های پاکستانی مانند زهاب در بحبوحه تهدید‌های طالبان پس از تسلط آن‌ها در سال ۲۰۲۱، از کشورشان با وحشت فرار کرده‌اند» و اکنون دوباره به جایی فرستاده می‌شوند که نه‌تنها وحشت در آن کاهش نیافته بلکه محدودیت‌های روز‌افزون، نیمی از جامعه را از نظر عاملیت انسانی فلج ساخته است.

مجله نیوزویک به نقل این زن مهاجر که با سه طفل خود در یک آپارتمان کرایی در اسلام‌آباد زندگی می کند افزوده است «روز شروع می شود، اما آنها [ خانواده مهاجر] جای برای رفتن ندارند آنها جرات ترک آپارتمان را ندارند زیرا می ترسند که دستگیر یا اخراج شوند».

به گفته این نهاد ترس از اخراج اجباری مهاجران افغانستان از پاکستان به «اوج» خود رسیده است.

نیوزویک از دولت پاکستان انتقاد کرده که در جریان ۱۵ سال گذشته نام نویسی افغان‌های مقیم پاکستان را انجام نداده و حالا این «بی پروایی» و اقدام سنجیده‌نشده زندگی نزدیک به دو میلیون تن را تحت تاثیر قرار داده است.

این درحالی است که سازمان‌های بین المللی و نهاد‌های حقوق بشری همواره از وضعیت مهاجران اخراج از پاکستان به ویژه زنان ابراز نگرانی کرده‌اند.

بخش زنان سازمان ملل پیش از این با نشر گزارشی تاکید کرده بود که اخراج زنان مهاجر افغانستان از پاکستان آنان را در وضعیت نامطمئین، ترس و افسرده‌گی قرار داده است.

گفتنی است که دولت پاکستان حدود دو ماه‌پیش دستور اخراج بیش از یک میلیون مهاجر «غیرقانونی» افغانستان را صادر کرد که تاکنون نزدیک به ۵۰۰ هزار تن به کشور برگشته‌اند.

ازسوی هم دفتر معاونیت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نیز با ابراز نگرانی از اخراج مهاجران افغانستان از پاکستان گفته بود که این اقدام پاکستان بیشتر فعالان حقوق زن را در معرض خطر تعقیب قرار می دهد.

زنان و دختران افغانستان زندگی خود در سایه حاکمیت امارت اسلامی را «یک مرگ تدریجی» توصیف می‌کنند. به‌گفته مدافعان حقوق بشر، وضعیت جاری در افغانستان برای هیچ انسانی مطلوب نیست.

امارت اسلامی آشکارا از پذیرفتن آزادی‌های زنان سر باز زده و بر محدودیت‌های خود علیه زنان افزوده است. محدودیت‌های روزافزون چیزی است که میزان خودکشی در میان زنان و دختران را افزایش داده، مشکلات روحی و روانی زنان را تقریبا دو برابر کرده و دسترسی آنان به محیط باز و مراکز درمانی را شدیدا محدود ساخته است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز اخیرا روایت یک دختر ۱۵ ساله‌ای اهل افغانستان را منتشر کرده که نشان می‌دهد این دختر خردسال به دلیل محدودیت‌های وضع شده از سوی امارت اسلامی دست به خودکشی زده و اکنون در برادر و خواهرش در کراچی برای نجات زندگی او تلاش می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا