افغانستاناقتصاد

برکنار شدن ده‌ها تن از کارگران کارخانه سمنت در بغلان

شماری از کارگران کارخانه سمنت غوری در ولایت بغلان، که یکی از کارخانه‌های کلان تولیدی در کشور است، می‌گویند که ده‌ها تن آنان به تازگی از کارشان برکنار شده اند.

معراج الدین، یکی از این کارگران، می‌گوید به تازگی از سوی طالبان از کار برکنار شده است.

او می‌گوید شش سال در این کارخانه کار کرد اما طالبان تشکیل تازه‌ای را برای کارخانه سمنت غوری تهیه کردند و او از کار برکنار شد.

او می‌افزاید: «مدت شش سال به عنوان کارگر در این کارخانه در بخش‌های مختلف کار کردم اما حالا کارم را از من گرفتند و بیکارم ساختند در شرایط که پیدا کردن کار و یک لقمه بسیار دشوار و زمستان سخت و سرد جاری.»

معراج تنها کارگر این کارخانه نیست که بربنیاد تشکیل نو کارش را از دست داده است او می گوید طالبان بیش از ۹۰ تن از کارمندان این کارخانه را از چهار ماه به سو بیکار شده اند.

محمد ظاهر یکی دیگر از کارگران بخش سنگ شکنی این کارخانه که نصف عمرش را در اینجا سپری کرده است می گوید: «برای ما گفتند در این بخش افراد زیادی نیاز نیست شما تا اطلاع بعدی به خانه هایتان برگردید ما شما را اطلاع خواهیم داد.»

او افزود که طالبان چندین کار را بر یک کارگز مسوولیت داده اند و ده ها تن دیگر را برکنار کرده اند.

کارخانه سمنت غوری که در سال‌های گذشته نزدیک به سه هزار کارگر و کارمند داشت اما در این اواخر دو سه تن از کارمندان آن از سوی طالبان از وظیفه سبک دوش می‌شوند.

کارخانه اول سمنت غوری با ظرفیت تولیدی ۴۰۰ تن در روز، در سال ۱۳۴۱ خورشیدی به همکاری متخصصین چکسلواکیا، به فعالیت آغاز کرد.

از آغازین روز های فعالیت این کارخانه کیفیت سمنت آن در حدی بود که در بازار های داخلی وخارجی عرضه می گردید.

اما در سال ۱۳۶۳ فعالیت آن متوقف شد. این کارخانه پس از چهار سال بار دیگر در ۱۳۶۷ فعال شد. این کارخانه روزانه ۲۰۰ تن سمنت تولید می کرد و این تولیدات تا ۲۰ سال ادامه داشت.

کارخانه دوم سمنت در سال ۱۳۹۱ با ظرفیت تولیدی ۱۰۰۰ تن در روز آغاز به فعالیت نمود.

این کارخانه تا تسلط طالبان بر افغانستان با همین ظرفیت کار می کرد، اما طالبان در یک و نیم سال گذشته حقوق کارمندان را کاهش دادند و سطح تولید

اما با آمدن طالبان کارگران و کارمندان فنی این کارخانه یکی پی دیگری منفک و معاش و حقوق کسانی که باقی ماندند نیز کم شده و سطح تولید آن از ۱۰۰۰ تن در روز به ۵۰۰ تن در روز کاهش یافت.این کارخانه از ۱۰۰۰ تن به ۵۰۰ تن کاهش یافته است.

دکمه بازگشت به بالا