جهان

حمله‌ی شبه‌نظامیان حماس به اسراییل؛ ۷۰۰ اسراییلی و ۴۱۳ فلسطینی کشته شده‌اند

موج حملات هوایی و زمینی شبه‌نظامیان حماس به اسراییل و حملات تلافی‌جویانه‌ی اسراییل که شدیدترین درگیری طی یک دهه گذشته میان دو طرف گفته شده با تلفات زیادی همراه شده و به نگرانی‌های زیادی در سطح بین‌المللی دامن زده است.

تازه‌ترین آمارهای منتشر شده از سوی اسراییل نشان می‌دهد که در نتیجه‌ حمله‌ی غافل‌گیرکننده‌ی حماس بر این کشور، ۷۰۰ نفر کشته شده و ۲۱۵۰ نفر دیگر زخم برداشته‌اند. این رقم صبح روز دوشنبه، هفدهم میزان در بیانیه‌ای از سوی ارتش اسراییل تایید شده است.

همزمان با این، کشته شدن ۴۱۳ نفر در نوار غزه و مجروح شدن ۲۳۰۰ فلسطینی در نتیجه حملات تلافی‌جویانه اسراییل توسط مقامات و منابع رسمی در نوار غزه تایید شده است.

شبه‌نظامیان حماس روز شنبه در یک حمله‌ی غافل‌گیرکننده هزاران راکت را از نوار غزه به سمت اهدافی در اسراییل پرتاب کرد. در پوشش این راکت‌ها صدها تن از شبه‌نظامیان این گروه وارد شهرک‌هایی در جنوب اسراییل شده و ده‌ها نفر به شمول غیرنظامیان و اتباع خارجی را گروگان گرفتند.

طبق ادعای حماس، در این حمله که «طوفان عملیات الاقصی» خوانده می‌شود بیش از ۵۰۰۰ راکت به سمت اسراییل شلیک شده اما ارتش اسراییل گفته که شبه‌نظامیان فلسطینی مجموعا ۳۳۰۰ راکت به سمت اهدافی در خاک اسراییل شلیک کرده است.

این درگیری که گفته می‌شود شدیدترین درگیری میان دو طرف طی یک دهه گذشته بوده با موجی از واکنش‌ها در سطح بین‌المللی همراه شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز یک‌شنبه، شانزدهم میزان برای بررسی حمله حماس به اسرائیل جلسه اضطراری تشکیل داد. تاکنون بیانیه‌ای از سوی شورای امنیت سازمان ملل صادر نشده اما چند عضو این شورای حماس را به‌شدت محکوم کردند.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد قبل از برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت، با حضور اعضای چند کشور محدود پشت درهای بسته گروه فلسطینی حماس را به جنایات جنگی متهم کرد و افزود که زمان «از بین بردن زیرساخت‌های تروریستی حماس» فرا رسیده است.

دکمه بازگشت به بالا