افغانستانجهاننگاه‌ها

فاجعه‌ی هرات و عدم رسیدگی به آسیب‌دیدگان

هرات روز گذشته زمین‌لرزه‌ی مرگباری را پشت سر گذاشت. در نتیجه این زمین‌لرزه دست‌کم ۱۰۰ نفر کشته شدند. ۶۰۰ نفر زخمی گزارش شده و حدود ۶۰۰ خانه به طور کامل یا جزئی تخریب شده است اما مردم در هرات می گویند که هیچ اقدام جدی برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان صورت نگرفته است.

از زمین‌لرزه‌ی روز گذشته که حوالی ساعت ۱۱:۰۰ قبل از ظهر اتفاق افتاد تا زمان تهیه این گزارش حدود ۲۱ ساعت می‌گذرد و مردم در هرات می گویند که با دست خالی به‌دنبال گیرماندگان در زیر آوارها هستند.

میثم، یکی از باشندگان هرات گفت که «هیچ تیم مسلکی در محل وجود ندارد و مردم با دست خالی تمام دیشب را در زیر آوارها به دنبال گیرماندگان می‌گشتند.»

امارت اسلامی، نهادهای صحی وابسته به امارت اسلامی و وزارت دولت امور رسیدگی به حوادث طبیعی گزارش‌های به شدت متناقض از وضعیت هرات، آمار جانباختگان و روستاهایی که آسیب‌دیده‌اند منتشر کرده‌اند.

طبق این گزارش‌ها حدود ۱۰ روستا در نتیجه زمین‌لرزه‌های روز گذشته ویران شده و ۱۵ تن جان باخته و ۴۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. این تعداد در روستاهای نایب‌رفیع، سیاه‌آب، وردک‌ها، کرنیل، سربلند، چاهک، سنجاب و کشکک ولسوالی زنده‌جان جان خود را از دست داده‌اند.

اما دفاتر سازمان ملل به شمول اداره هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) در گزارشی که ناوقت شب گذشته منتشر کرد، تعداد جانباختگان این رویداد را دست‌کم ۱۰۰ کشته و ۶۰۰ نفر زخمی گزارش اعلام کرد.

این نهاد همچنان گفت که گزارش‌های تأییدنشده نشان می‌دهد که رقم جان باختگان ممکن است نزدیک به ۳۲۰ نفر باشد.

در همین حال، تعدادی از رسانه‌های داخلی به نقل از منابع‌شان گزارش‌هایی با آمارهای متفاوتی منتشر کرده اما تمام گزارش‌ها -به جز گزارش‌های ضد و نقیضی امارت اسلامی- حکایت از یک فاجعه در هرات دارند که عدم مدیریت این بحران به افزایش آمار جانباختگان انجامیده است.

روزنامه اطلاعات روز به نقل از یک منبع صحی در ولایت هرات گزارش داده که تاکنون ۱۷۰ جسد و بیش از هزار زخمی به شفاخانه منتقل شده‌اند.

روزنامه هشت صبح نیز در گزارشی مدعی شده که در نتیجه زمین‌لرزه‌های پی‌درپی در هرات «هزاران تن کشته، زخمی یا ناپدید شده‌اند.»

زمین‌لرزه‌های روز گذشته با چندین زمین‌لرزه‌ی دیگر همراه بود که مرکز لرزه‌نگار امریکا آنرا به ترتیب ۵.۵، ۴.۷ و ۶.۲ درجه‌ی ریشتر عنوان کرده‌ است.

 

 

دکمه بازگشت به بالا