جهانفن‌آوری

عربستان سعودی نخستین فضانورد «زن» را به فضا اعزام می‌کند

رسانه‌های عربستان سعودی گزارش داده اند که این کشور برای نخستین بار یک فضانورد زن به اسم ریانه برناوی را برای ماموریت به فضا می‌فرستد.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی به نقل از سازمان فضایی این کشور روز دوشنبه‌، اول ثور گزارش داده است که این کشور برای نخستین بار یک فضانورد زن به اسم ریانه برناوی را به فضا می‌فرستد و قرار است وی با علی القرنی و چندین فضانورد دیگر عازم فضا شوند.

قرار است در آینده نزدیک در سال جاری، این تیم که شامل یک فضا نورد زن از یک کشور اسلامی است همرا با ماموریت فضایی “AX-2” یکجا شده از ایالات متحده امریکا عازم فضا شوند.

ریانه برناوی در یک نشست خبری گفته است: «از اینکه اولین زن فضانورد عربستان سعودی و نماینده منطقه هستم، بسیار خوشحالم.»

او ۳۳ سال سن دارد و متولد سال ۱۹۹۰ در کشور عربستان سعودی می‌باشد و تحصیلات خود را در بخش فضانوردی و همزمان در بخش پزشکی به پایان رسانیده است. وی در حال حاضر در سازمان فضایی عربستان سعودی و در یکی از شفاخانه‌های این کشور پزشک می‌باشد.

اخیرا عربستان سعودی از جمله کشور‌های اسلامی بوده است که در یک تغییرات چشم گیر زنان را در پست‌های رسمی و مهم جا داده است که از آن جمله ساره السید در پست معین وزرات خارجه عربستان سعودی، هیفا بنت عبدالرحمان الجدیع به حیث سفیر عربستان در اتحادیه اروپا و نسرین الشبل به عنوان سفیر عربستان در فنلند به کار گماشته شدند.

این در حالی است که در افغانستان بحیث یک کشور اسلامی از مدت نزدیک به دوسال به اینسو محدودیت‌های تازۀ بر زندگی زنان و دختران وضع شده است. براساس تصمیم امارت اسلامی زنان از کار در ادات منع شده و دختران بالاتر از صنف شدم اجازه مکتب رفتن ندارند.

دکمه بازگشت به بالا