افغانستانجهان

امریکا خواستار آزادی ایوان گرشکویچ از سوی روسیه شد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا روز یکشنبه در تماسی تلفنی با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه خواستار آزادی ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال که روسیه وی را به اتهام جاسوسی بازداشت کرده، شده است.

آقای بلینکن در توییتی گفته است که اقدام مسکو برای بازداشت شهروندان امریکایی «غیرقابل قبول» است.

او نوشته است: «من امروز با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه (روسیه) صحبت کردم تا نگرانی شدید خود را در مورد بازداشت غیرقابل قبول یک خبرنگار امریکایی توسط روسیه، اعلام کنم. من خواستار آزادی او و آزادی پاول ویلان، شهروند امریکایی که به اشتباه بازداشت شده‌اند‌، شدم.»

براساس گزارش‌ها، ایوان گرشکویچ روز چهارشنبه هفته گذشته و پاول ویلان در سال ۲۰۱۸ به اتهام جاسوسی توسط روسیه بازداشت شده‌اند.

سازمان امنیتی روسیه روز پنجشنبه گفت که گرشکویچ را به اتهام جمع‌آوری اطلاعات درباره یک شرکت دفاعی روسی که یک راز دولتی بود، دستگیر کرده است.

در همین حال، وال استریت ژورنال اتهام جاسوسی گرشکویچ را رد کرده است.

کاخ سفید نیز این اتهام را که مجازات آن تا ۲۰ سال زندان است، «مضحک» خوانده است.

وال استریت ژورنال در این باره نوشته است: «ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال به دلیل آنچه مسکو به عنوان جاسوسی توصیف کرده در روسیه دستگیر شد. ژورنال این اتهام را رد کرده و خواستار آزادی فوری او شده است.»

به گفته وزارت خارجه روسیه، لاوروف به بلینکن گفته است که سیاسی کردن پرونده بازداشت «غیرقابل قبول» است و تاکید کرده است که سرنوشت گرشکویچ را دادگاه تعیین خواهد کرد.

لاوروف همچنان این خبرنگار را به جاسوسی متهم کردم اما هیچ مدرکی در این زمینه ارایه نکرده است.

گفت‌وگوهای مستقیم میان بلینکن و لاوروف از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فبروری سال ۲۰۲۲ نادر بوده است.

آنان برای اولین بار پس از تهاجم روسیه بر اوکراین، ماه گذشته در حاشیه نشستی در دهلی نو رو در رو صحبت کردند.

روز پنجشنبه یک دادگاه غیرعلنی تصمیم گرفت که گرشکویچ تا ۲۹ می در زندان لفورتوو مسکو در بازداشت موقت قرار بگیرد.

بسیاری از تحلیل‌گران غربی و روسی بر این باورند که این دستگیری اقدامی از سوی مسکو برای داشتن دست بالا برای چانه زنی با واشنگتن بوده است.

این در حالی است که چهار ماه پیش واشنگتن و مسکو زندانیان مهم شان را با هم مبادله کردند که بریتنی گرینر، ستاره باسکتبال امریکایی در بدل ویکتور بوت یک قاچاقچی اسلحه روسی از زندان آزاد شدند.

دکمه بازگشت به بالا