افغانستان

افغانستان در میان کشور‌هایی که با بحران گرسنگی حاد دست‌وپنجه نرم می‌کند

سازمان کشاوزی و برنامه جهانی غذای با نشر گزارش هشدار داده که نُه کشور جهان به شمول افغانستان به بالاترین سطح ناامنی غذایی رسیده‌اند.

بخش غذا و کشاوزی سازمان ملل متحد (FAO) و برنامه جهانی غذایی (WFP) روز دوشنبه، سی‌ام می با نشر گزارش از افزایش ناامنی غذایی در ۲۲ کشور جهان هشدار داده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل افغانستان، بورکینافاسو، هائیتی، مالی و سودان، نیجریه، سومالی، سودان جنوبی و یمن بیشترین نگرانی در زمینه تامین غذای کافی را دارند.

سیندی مک کین، مدیر اجرایی WFP گفته که «نه تنها تعداد بیشتری از مردم در نقاط بیشتری در سراسر جهان گرسنه می‌شوند، بلکه شدت گرسنگی آنها بدتر از همیشه است».

سازمان ملل متحد بحران بشری در سودان و تغییرات اقیلمی قابل ملاحظه در نینو را بزرگترین چالش خوانده و تاکید کرده که ممکن است ۲.۵ میلیون بیجا شده در سودان تا ماه اینده با گرسنگی شدید مواجه شوند.

در همین حال افریقای مرکزی، جمهوری کنگو، اتیوپی، کنیا، پاکستان و سوریه از کشور‌های نقاط داغ بحران غذایی قرار داشته و این سازمان تاکید کرده که اگر به وضعیت آنان توجه صورت نگیرد وضعیت فاجعه‌بار خواهد شد.

بربنیاد گزارش WFP تقریباً ۹ میلیون نفر درافغانستان در بحبوحه بحران اقتصادی و انسانی بی‌سابقه در آستانه قحطی حاد قرار دارند.

گفتنی است که عوامل چون چندین دهه درگیری های پیچیده و طولانی، تغییرات اقلیمی، نابرابری جنسیتی، افزایش شهرنشینی، تغیر حکومت موانع را برای مبارزه با بحران گرسنگی در افغانستان فراهم کرده است.

این در حالی است که ناامنی غذای در کشور رو به افزایش بوده که بیش از نیمی از جمعیت زیر خط فقر زندگی می کنند.

بر اساس گزارش‌های قبلی انتظار می‌رود دو سوم جمعیت یا ۲۸.۳میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ به کمک‌های بشردوستانه نیاز داشته باشند که تقریباً چهار میلیون نفر بیشتر از سال ۲۰۲۲ است.

قابل ذکر است ممنوعیت کار زنان در دفاتر سازمان ملل بر تشدید بحران انسانی و اقتصادی در افغانستان تاثیر منفی داشته است.

دکمه بازگشت به بالا