افغانستان

امریکا ذخایر تسلیحات شیمیایی خود را نابود کرد

جوبایدن،رییس جمهور ایالات متحده امریکا گفته است که این کشور ذخایر تسلیحات شیمیایی خود را نابود کرده است.

بایدن روز شنبه، هفدهم سرطان طی یک بیانیه در کاخ سفید گفته است که این کشور آخرین مهمات شیمیایی موجود در ذخایر این کشور را موفقانه منهدم کرده است.

رییس جمهور این کشور افزوده است که : «امروز، من مفتخرم اعلام کنم که ایالات متحده آخرین مهمات شیمیایی موجود در انبار را با خیال راحت منهدم کرده است و ما را یک قدم به جهانی عاری از وحشت سلاح‌های شیمیایی نزدیک‌تر کرده است.»

از سوی هم همزمان با ادعای نابود سازی سلاح های شیمیایی امریکا بایدن همچنین از سایر کشورها خواست تا به کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی ملحق شوند.

پیش از این جوبایدن رئیس جمهور آمریکا در آستانه برگزار پنجمین کنفرانس بازنگری کنوانسیون تسلیحات شیمیایی در لاهه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده آماده تکمیل روند نابودی سلاح‌های شیمیایی خود تا پاییز 2023 است.

سال گذشته مسکو خواستار امحاء تسلیحات شیمیایی آمریکا شده بود. سفارت روسیه در واشنگتن در ژوئن 2022 در بیانیه‌ای تاکید کرد: «ایالات متحده تنها کشوری است که هنوز زرادخانه شیمیایی خود را نابود نکرده است. ما از واشنگتن می‌خواهیم که از طفره‌رفتن از اجرای تعهدات حقوقی بین‌المللی خود دست بردارد.»

بر بنیاد گزارش انجمن کنترل تسلیحات ایالات متحده، در سال 1990، ایالات متحده نزدیک به 28600 تن سلاح شیمیایی را در اختیار داشت که دومین زرادخانه بزرگ جهان پس از روسیه بود.

دکمه بازگشت به بالا