آموزشافغانستاناقتصادپناهندگانجهانزندگی

دانش‌آموزان دختر افغانستان پس از دو سال تعطیلی مکاتب، همچنان برای ادامه تحصیل مبارزه می‌کنند

با وجود تعطیلی گسترده مکاتب دخترانه در افغانستان به مدت بیش از دو سال، شماری از دانش‌آموزان دختر که سال گذشته آزمون ارتقا دوازدهم را برگزار کرده‌اند، همچنان برای ادامه تحصیل تلاش می‌کنند و خواستار شرکت در آزمون سراسری کانکور هستند.

سحر، یکی از دانش‌آموزان می‌گوید: «در سال جاری برای دریافت فرم کانکور به مکتب خود مراجعه کردیم، اما به ما گفته شد که هنوز دستورالعملی از سوی وزارت تحصیلات عالی طالبان در مورد ثبت‌نام دختران صادر نشده است.»

شماری دیگر از دانش‌آموزان نیز از وضعیت مشابه خبر داده‌اند و می‌گویند که در مراجعات به آن‌ها گفته می‌شود که دستوری از سوی سرکردگان طالبان صادر نشده است.

عدم صدور مجوز برای ثبت‌نام در آزمون کانکور، در حالی است که دانشجویان و دانش‌آموزان دیگر نیز خواهان بازگشایی دانشگاه‌ها و مکاتب به روی دختران هستند.

شماری از دانشجویان دختر نیز می‌گویند، کافی است دانشگاه‌ها و مکاتب باز شوند، هر شرطی را که بگذارند، از جمله رعایت حجاب، مراعات خواهند کرد.

فعالان حقوق زن نیز معتقدند ادامه این روند منجر به حذف زنان از جامعه خواهد شد که پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت.

اداره ملی امتحانات طالبان بدون ذکر نامی از دختران گفته است که تاکنون ۱۵۰ هزار فرم در بین دانش‌آموزان توزیع شده است و بیشتر از ۱۰۶ هزار نفر در تحصیلات عالی و نیمه عالی جذب می‌شوند.

این در حالی است که طالبان هرگونه انتقاد نسبت به توقف فعالیت آموزشی دختران در افغانستان را نادیده گرفته و در پاسخ به خواسته‌های جهانی، این موضوع را از موضوعات داخلی کشور می‌خوانند.

بیشتر بخوانید:

The post دانش‌آموزان دختر افغانستان پس از دو سال تعطیلی مکاتب، همچنان برای ادامه تحصیل مبارزه می‌کنند appeared first on تلویزیون چکاد – Chekad TV.

دکمه بازگشت به بالا