افغانستان

طالبان کار کودکان در معادن را ممنوع اعلام کرد

سرپرست وزارت معادن و پترولیم امارت اسلامی کار کودکان در معادن را منع قرار داده تاکید کرده اگر کودکان در حال کار در معادن گرفتار شوند، از استخراج معادن جلوگیری و متخلفان مجازات خواهند شد.

شهاب الدین دلاور، سرپرست وزیر معادن و پترولیم امارت اسلامی روزدوشنبه، بیست‌دوم جوزا با نشر خبرنامه‌ای گفته‌ که از این پس به کودکان اجازه کار در معادن را نمی دهند.

ازسوی‌هم محمد زید خاطر، معاون دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل‌متحد در افغانستان (اوچا) نیز در دیدار با شهاب الدین دلاور از منع کار کودکان در معادن افغانستان استقبال کرده است.

این درحالی است که همزمان با روزجهانی مبارزه با کار کودکان آمار رسمی از کار کودکان در افغانستان وجود ندارد.

روزگذشته نیز برنامه جهانی غذا به مناسبت فرا رسیدن روزجهانی مبارزه با کار کودکان با نشر توییت گفته که این نهاد در تلاش است تا برای کار کودکان در افغانستان و جهان نقطه پایان بگذارد.

همچنین ریس اتحادیه ملی کارگران افغانستان با نشر گزارش گفته که فقر در حال افزایش بوده و در سال ۲۰۲۲ حدود ۶ میلیون کودک افغان کار می کردند.

این در حالی است که وزارت کار و امور اجتماعی امارت اسلامی پیش از این ادعا کرده بود که تعداد کار کودکان در افغانستان کاهش یافته و در شهر کابل ۳ تا ۵ هزار کودک و در چند شهر بزرگ دیگر به ۵ هزار کودک می رسد.

گفتنی است که انتونی گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روزجهانی مبارزه با کار کودکان گفته است که ۱۶۰ میلیون کودک در سراسر جهان قربانی کار اند.

 

دکمه بازگشت به بالا