افغانستانزندگینگاه‌ها

زنان آواره در هرات پس از زمین‌لرزه‌های مرگبار دچار شوک عصبی شده‌اند

یکی از کارمندان نهاد‌های امدادرسان در ولایت هرات در صحبت با خامه‌ پرس گفت که وضعیت آوارگان و آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه‌های مرگبار در هرات وخیم است. به گفته‌ی او، اکثر قربانیان این رویداد را زنان و کودکان تشکیل می‌دهد که هنوز با شوک ناشی از این رویداد دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

این کارمند امدادرسان که در بخش مشاور درمانی و توزیع کمک‌های غذایی به آسیب‌دیدگان در ولسوالی زنده‌جان هرات کمک‌رسانی می‌کند تاکید کرد که بیشترین قربانیان این رویداد را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

او که نخواست نامش در گزارش ذکر شود افزود: زنان از لحاظ روانی و صحی وضعیت بدی دارند چون بیشتر خانم‌های حامله به دلیل شوک‌های عصبی و عدم دسترسی به خدمات صحی طفل‌های شان را از دست داده‌اند.

به گفته او از گیرماند عزیزان، از دست دادن اعضای خانواده‌، ویرانی خانه و وحشت زلزله باعث شده تا زنان شوک عصبی را تجربه کنند.

این کارمند امداد‌رسان گفت که موسسات و مردم عام کمک‌های زیادی شامل غذا، دوا، کمپل و لباس برای مردم آسیب پذیر جمع‌آوری کرده و این کمک‌ها از طریق ریاست مهاجرین و ریاست حوادث به مردم توزیع می‌شود.

تصویر/ خامه پرس

بر اساس گزارش‌ها در نتیجه زمین لرزه نیرومند که روز شنبه، پانزدهم میزان بخش‌هایی از غرب افغانستان را لرزاند بیش از ۲ هزار تن جان باخته و بیش از ۱۰هزار نفر دیگر زخمی شدند.

از سوی هم این زمین لرزه که در دو روزگذشته چندین پس لرزه نیز در پی داشت منجر به ویران شدن ۱۳ روستا و ویرانی صد‌ها خانه در ولسوالی‌های ولایت هرات شده است.

همچنین این منبع از ولایت هرات با تاکید بر اینکه بیشتر قربانیان این حادثه نگران آینده و عزیزان شان هستند به نقل از یکی از قربانیان این رویداد می افزاید: ما خانه‌های خود را از دست دادیم، زندگی که سال‌ها برای ساختن آن تلاش کردیم ویران شد و اینکه یک ماه بعد زمستان می آید زندگی ما با اطفال یتیم دشوار تر می شود.

گفتنی است که داکتر رنگین دادفر اسپنتا، یکی از چهره سیاسی حکومت پیشین افغانستان نیز با نشر پیامی از بیشتر بودن تلفات زنان نسبت به مردان خبر داده تاکید کرده : حکومت‌داری امارت اسلامی طوری سازمان یافته که حتا در فاجعه‌های طبیعی هم باید آپارتاید جنسیتی آشکار باشد.

تصویر/خامه پرس

به اوگفته بیشتر زنان در پس لرزه‌ها جان باخته‌اند چون زنان اجازه نداشتند از خانه بیرون شوند.

این در حالی است کمک‌های بشری برای افراد آسیب‌پذیر از زمین لرزه در ولایت هرات افزایش یافته و کسانی که در تلاش کمک‌ به آنها هستند نگران حیف‌ومیل شدن این پول و نرسیدن آن به افراد آسیب‌پذیر هستند.

از سوی هم شماری از زنانی در کابل که شمار آن تقریبا به بیست بانو می رسد کارزار جمع‌آوری کمک‌های انسان دوستانه برای زلزله زده‌گان هرات شده‌اند.

این زنان از شفافیت روند کمک رسانی به آسیب‌دیدگان زلزله هرات ابراز نگرانی کرده و از امارت اسلامی می‌خواهند که زمینه‌ی حسابدهی را فراهم کنند.

فضیله سروش، فعالان مدنی و یکی از اعضای این کارزار کمک‌‌ها در مصاحبه با خامه پرس می گوید که برای خانواده‌های که همه دارایی‌های شان را از دست داده‌اند و جامعه جهانی که افغانستان را فراموش کرده است به دنبال کمک به آوارگان زلزله در هرات هستند.

او از دیگر مردم می خواهد که وظیفه انسانی خود را ادا کرده و در رساندن کمک‌های انسانی به ولایت هرات به آنها کمک کنند.

 

دکمه بازگشت به بالا