آموزشافغانستانفن‌آوری

سرعت ضعیف اینترنت آموزش آنلاین دختران در افغانستان را با مشکل مواجه ساخته است

روزنامه فایننشل تایمز به نقل از اطلاعات شبکه‌های آموزشی اینترنتی گزارش داده که با وجود مشکلات در اتصال اینترنت رو آوردن دختران افغانستان به آموزش آنلاین به ویژه آموزش زبان انگلیسی، ساینس و تجارت افزیش یافته است.

این روزنامه تصامیم سختگیرانه امارت اسلامی پیشرفت های دو دهه گذشته در بخش آموزش دختران را با خطر نابودی مواجه کرده و باعث گسترش نا امیدی میان زنان و دختران در افغانستان شده است.

در گزارش این روزنامه‌ آمده است که امارت اسلامی یکی از «سرکوب‌گرانه‌ترین» رژیم‌های جهان است.

بر اساس نشریه روزنامه‌ی فایننشال تایمز ده‌ها هزار دختر ‌و زن به گونه‌بی‌سابقه برای فرار از ممنوعیت آموزش، به آموزش از راه دور رو آورده‌اند.

لیلا حسینی یکی دختران محروم از آموزش در افغانستان در صحبت با خامه‌پرس می گوید از اینکه در وضعیت فعلی افغانستان نمی توانند به آموزش ادامه دهند به کمک آموزش انلاین توانسته راه علم را در پیش گرفته و به سوی آینده روشن‌تر حرکت کند.

او که مدت چهار ماه میشود به آموزش انلاین رو آورده می افزاید که در صنف آنلاین در محیط آرام و راحت می تواند بخش‌های مختلف مانند زبان انگلیسی، صنف‌های مکتب و عکاسی فرا بگیرد.

به گفته لیلا، بهای زیاد و ضعیف بودن سرعت انترنت برای او مشکلاتی خلق کرده و با این حال به آموزش آنلاین برای تجربه‌ی یک زندگی بهتر ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش این نشریه، یادگیری آنلاین به عنوان راهی برای دور زدن محدودیت‌ها افزایش یافته است و در سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۲۱هزار دانش‌جو برای آموزش آنلاین در دانش‌گاه “پیپل” امریکا ثبت‌نام کرده‌اند.

به گفته فایننشل تایمز، دوره‌های آموزشی تجارت و زبان انگلیسی از برنامه‌های محبوب و پرطرف‌دار میان دانش‌جویان افغانستان است که آنان به‌گونه آنلاین آموزش می‌بینند.

این در حالی است که بر اساس نظرسنجی گالوپ که در سال ۲۰۲۲ انجام شده نشان می دهد که ۲۵ درصد از مردان در مقایسه با ۶ درصد از زنان به انترنت دست‌رسی دارند که در منطقه‌های روستایی، تنها ۲ درصد از زنان گفتند که به اینترنت دسترسی دارند.

روبینا عزیزی، موسس سازمان دختران در مسیر تغییر در صحبت با خامه‌پرس می گوید که پس از محدودیت آموزش دختران در افغانستان با ایجاد مکاتب آنلاین تلاش کرده تا در میان دختران برای فراگیری آموزش آنلاین زمینه و انگیزه ایجاد کند.

به گفته او حدود سه سال میشود که برای ۶۰۰ دختر افغان از کشور‌های افغانستان، پاکستان و ایران در پوشش برنامه‌‌های آنلاین قرار دهد.

به باور خانم روبینا در حالی که ناامیدی در افغانستان به اوج رسیده آموزش آنلاین تنها راه است که برای دختران امید می دهد تا بر زندگی شان در افغانستان ادامه داده؛ اما به گفته او نمی تواند جای آموزش دختران حضور دختران در مکاتب و دانشگاه را به صورت فزیکی بگیرد.

او می افزاید بیشتر دختران علاقمند فراگیری زبان‌های انگلیسی، آلمانی و یادگیری مهارت‌های مثل نویسندگی بخش‌هایی هستند که جوانان در افغانستان دوست دارند از طریق اموزش آنلاین فرا بگیرند.

ازسوی‌هم نشریه ایروشیا ریویو نیز گزارشی را تحت عنوان “زندگی در حاکمیت دوم طالبان” نشر کرده که نشان می دهد نزدیک به ۱۰۰ هزار دانشجوی زن از رفتن به پوهنتون ها در افغانستان باز مانده اند.

بر اساس این گزارش پیشرفت‌های دو دهه گذشته در بخش آموزش دختران با خطر نابودی قرار دارد و باعث گسترش نا امیدی میان زنان و دختران در افغانستان شده است.

 

دکمه بازگشت به بالا