افغانستان

بلاول بوتو: تعهد پاکستان به یک افغانستان باثبات، صلح آمیز و مرفه است

بلاول بوتو زرداری؛ وزیر خارجه پاکستان روز شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با امیرخان متقی وزیر امور خارجه طالبان درباره موضوعات مختلف گفت‌وگو کردند.

وزارت خارجه پاکستان در خبرنامه‌ای گفته است: «آنها در مورد طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با منافع دوجانبه گفتگو کردند و وزیر امور خارجه بر تعهد پاکستان به یک افغانستان باثبات، صلح آمیز و مرفه تاکید کرد.»

این گفت‌وگو یک روز پس از برگزلری چهارمین نشست وزیران کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند ازبیکستان انجام شده است.

در این نشست حنا ربانی کهر؛ وزیر دولت در امور خارجه پاکستان از جامعه جهانی خواست تا با طالبان تعامل داشته باشند.

ربانی در سخنرانی خود گفت که «تعامل سازنده با طالبان همچنان یک نیاز است. »

حنا ربانی هم‌چنان تاکید کرد که کشورهای منطقه باید همچون. «سهم‌داران کلیدی» برای افغانستان با ثبات، باید در «خط مقدم» این تلاش‌ها بمانند.

وزیر دولت در امور خارجه پاکستان در این نشست با تاکید بر وحدت میان کشورهای منطقه به این کشورها پیشنهاد کرد که برای استراتژی و دیدگاه‌های مشترک درباره افغانستان، باید به رایزنی‌ها ادامه داد.

این مقام پاکستانی در سخنان خود در نشست سمرقند گفت که افغانستان با بحران وخیم بشری، تهدید سازمان‌های هراس افگن، بحران اقتصادی و بحران مهاجرت مواجه است که به گفته وی جامعه جهانی باید در چنین وضعیتی افغانستان را تنها نگذارد.

خانم ربانی‌ افزود که تصمیم تعلیق تحصیل برای زنان و دختران و ممانعت از کار زنان را از سوی طالبان مایه‌ی تاسف است.

خانم ربانی تاکید کرد که پیشرفت برای ارتقای شمولیت سیاسی بیشتر در افغانستان، همچنان یک اولویت حیاتی است.

این مقام پاکستانی گفت: «افغانستان صلح آمیز و با ثبات به نفع همه است. ادامه جنگ و بی‌ثباتی نه تنها افغانستان و مردم آن را تهدید می‌کند، بلکه پیامدهای نامطلوبی برای منطقه و فراتر از آن به همراه دارد. بنابراین ما، همسایگان افغانستان، همه در آوردن صلح و ثبات به افغانستان منافع و سهم داریم.»

پیش از این بلاول بوتو زرداری در حاشیه نشست مونیخ از تهدید امنیتی و هراس‌افگنی از افغانستان به کشورهای منطقه ابراز نگرانی کرده و گفته بود که طالبان تهدید هراس‌افگنی را جدی نمی‌گیرند.

 

دکمه بازگشت به بالا