افغانستان

مقامات طالبان از کشورهای همسایه خواست در مورد پروژه کانال قوش‌تپه نگران نباشند

 

مقامات امارت اسلامی همزمان با پایان کار فاز اول پروژه کانال قوش‌تپه به نگرانی کشورهای همسایه از این پروژه اشاره کرده و گفته‌اند که این نگرانی‌ها از مجراهای دیپلماتیکی قابل حل است.

محمدیعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع روز چهارشنبه، نوزدهم میزان در مراسمی که به‌منظور بهره‌برداری از فاز اول کانال قوش‌تپه و آغاز کار فاز دوم این کانال برگزار شد بود گفت که «ما هیچ وقت بر حق دیگران در دریای آمو تجاوز نمی‌کنیم.»

او خطاب به کشورهای همسایه گفت که «نگران نباشند» چون به گفته‌ی او تمام پروژه‌های امارت اسلامی به شمول پروژه کانال قوش‌تپه سنجیده‌شده است و به ضرر کشورهای همسایه‌ی افغانستان تمام نمی‌شود.

عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه امارت اسلامی نیز در این مراسم به نگرانی کشورهای همسایه از این کانال اشاره کرد و مدعی شد که افغانستان برای نخستین بار از آب دریای آمو استفاده می‌کند.

او خاطر نشان کرد که نگرانی کشورها از طریق تبادله‌ی هیات‌های دپلماتیکی و سایر مجراهای دیپلماتیکی قابل حل است و از همسایگان خواست که اگر نگرانی دارند از این طریق اقدام کنند.

شماری از کشورهای همسایه در شمال افغانستان اخیرا به خاطر شروع کار کانال قوش‌تپه ابراز نگرانی کرده‌اند که این کانال تعادل آب در منطقه را تغییر می‌دهد.

 

دکمه بازگشت به بالا