جهانحقوق بشرعکس

اولین و آخرین فرصت… کار با بازماندگان سوری

فشرده‌سازی نتایج کار با بازماندگان در سوریه مرد و زن و تلفیق آن‌ها با تجربیات بین‌المللی برای سپردن آن در اختیار کارگران و همچنین بازماندگان، ثابت کرد که این نقشه راه روشنی برای موسسات فعال در این زمینه باشد.

سازمان «هم‌افزایی برای عدالت» با همکاری شرکای محلی خود، نسخه دوم پروتکل بین‌المللی مستندسازی خشونت جنسی در درگیری و تحقیق را راه اندازی کرد که به شناسایی مکانیسم‌ها و ابزارهای مرتبط با مستندات حرفه‌ای، قانونی و کیفری بازماندگان خشونت جنسی کمک می‌‌کند.

دکتر اینگرید الیوت، یکی از نویسندگان بخش سوریه، اظهار داشت که این پرونده تلاش مهمی برای توسعه مکانیسم‌های کاری ضمیمه دوم است و نسخه‌های مشابهی در عراق، میانمار، سریلانکا و آفریقای مرکزی وجود داشته است.

درس‌های آموخته شده نیز به انباشت 12 سال ساخته شده با تجارب و صداهای سوری، از طریق گروه‌های متمرکز برای بخش‌های مختلف بازماندگان، وکلا، فعالان مرد و زن اضافه شد تا به عدالت دست یابد.

اولین و آخرین فرصت … برای کار با بازماندگان

فشرده‌سازی نتایج کار با بازماندگان مرد و زن و تلفیق آن‌ها با تجربیات بین‌المللی برای سپردن آن در اختیار کارگران و همچنین بازماندگان، ثابت کرد که این نقشه راه روشنی برای موسسات فعال در این زمینه باشد.

دکتر محمود اسود، مدیر اجرایی LDHR «وکلا و پزشکان برای حقوق بشر»، تائید کرد که «کار و مستندات بر اساس اصل عدم ایجاد ضرر یا آسیب از طریق شواهد، می‌تواند برای توسعه تخصص، راهنمایی، پذیرش یا به شواهد اضافه شود.»

اسود گفت: ما در سطوح مختلف مستندسازی و سازوکارهای آن دوشادوش با تخصص داخلی و بین‌المللی کار کردیم و خاطرنشان کرد: شروع به مستندسازی، آغاز درست و مبتنی بر چشم‌اندازی روشن برای کاهش خطاها است.

وی افزود: «معرفی افراد، ساختن چیزهای خاص برای بافت سوریه، جمع‌آوری تجربیات در یک مکان آغاز کار است و جلسات معارفی و آموزشی در مورد این برنامه با سازمان‌های مختلف سوریه برگزار شده و کل جغرافیای سوریه را نیز در بر می‌گیرد».

وی در پایان اضافه کرد: ما منتظر همه اسناد و کارهایی هستیم که برای تضمین آینده سوریه انجام می‌دهیم تا دیگر تکرار نشود و هدف ما تلاش برای آینده است.

خانم استیفنی بربور، بازپرس جنایی، تحلیلگر و مشاور حقوقی بین‌المللی با 16 سال سابقه به نوبه خود با نگاهی به مستندات مربوط به پرونده کودکان، با توجه به اینکه حلقه ابزاری برای غلبه بر موانع به شیوه‌ای اخلاقی و ایمن است، به اصل (عدم آسیب‌رسانی) اشاره کرد.

برای پاسخگویی باید درک روشن و آگاهانه وجود داشته باشد، کار شود و این البته شامل خانواده ها به خصوص کار در زمینه بهبودی و انگ اجتماعی می شود.تعدادی از موارد پیش آمده است که گاه منجر به کمبود اعتماد به دفاتر اسناد رسمی و گاهی اوقات شاهد آسیب یا آلودگی ادله بوده ایم و باید به این موضوع توجه شود به گفته کارشناس بربور، این باید هنگام مستندسازی جدی گرفته شود.

بازماندگان کجا می‌روند؟

دکتر اسود از بازماندگان روند افشای اطلاعات تشکر کرده و تاکید کرد: «این تأثیر مهمی است که مؤسسات بر روی آن ایجاد و مستندسازی می‌کنند.همه می‌دانند که فرآیند افشای اطلاعات حتی برای کارشناسان به‌ویژه حقوقی دشوار است. آنها توانستند به ما اعتماد کنند و آنچه را که از سر گذرانده اند را فاش کنند، که برخی از آنها اثرات روانی، برخی دیگر فیزیکی دارند و ممکن است در زندگی فرد ادامه پیدا کنند. خشونت جنسی به عنوان ابزاری برای شکنجه علیه مردان و زنان اعمال شد، کاری که ما انجام دادیم این بود که این مسائل را روی میز قرار دادیم.»

جمانه سیف، مشاور حقوقی برنامه جنایات بین المللی و پاسخگویی در مرکز اروپایی قانون اساسی و حقوق بشر (ECCHR)، اظهار داشت: «هر کلمه در پیوست بر اساس پیشنهادات بازماندگان، علاوه بر بررسی عمیق ساختار حقوقی سوریه، شکاف‌هایی که درهای دیگری را در قانون ایجاد کرده و رژیم برای جلوگیری از راه‌های پاسخگویی و عدالت منطبق می‌کند، را شناسایی می‌کند».

راهنمای کشور سوریه برای ویرایش دوم پروتکل بین‌المللی توسط «هم‌افزایی برای عدالت» تهیه شده است که تحقیقات اولیه و پاسخ به خشونت و جنایات جنسی مرتبط با درگیری در سوریه را با همکاری سازمان‌های سوری شریک خود، وکلا و پزشکان حقوق بشر (LDHR) و مرکز شفا و «همکاری‌های امل» انجام داد.

علاوه بر این، سازمان «هم‌افزایی برای عدالت»، وکلا و پزشکان برای حقوق بشر و دانشگاه گالوی تحقیقات جداگانه ای در مورد خشونت جنسی علیه مردان در سوریه انجام دادند. نتایج تجربی این مطالعات تحقیقاتی برای اولین بار در اینجا منتشر می شود و می توان آن را در تمام فصل‌ها دریافت کرد.

این یافته‌های تحقیقاتی همچنین برای اطمینان از اینکه صداها و نظرات بازماندگان سوری و همچنین سایر سوری‌هایی که برای دستیابی به عدالت و پاسخگویی در قبال جنایات خشونت جنسی تلاش می‌کنند و در عین حال آسیب به بازماندگان را به حداقل می‌رسانند، از طریق این کتاب شنیده می‌شود.

این ضمیمه ویژه کشوری ویرایش دوم پروتکل بینالمللی در مورد مستندسازی و بررسی خشونت جنسی در درگیری (IP2) اطلاعات، راهنمایی‌ها و شیوه‌های خوب را برای پزشکانی که موارد خشونت و جنایات جنسی مرتبط با درگیری در سوریه را مستند و بررسی می‌کنند، ارائه می‌کند.

لینک گزارش

پروتکل بینالمللی در مورد مستندسازی و بررسی خشونت جنسی در درگیری (IP2))).

https://synergy-for-justice.cdn.prismic.io/synergy-for-justice/8256972c-a6f3-4186-9a4c-a2d6002f0cba_Arabic+file+Syria+Supplement+to+IP2+FINAL+FINAL+WEB.pdf

 

دکمه بازگشت به بالا