افغانستاناقتصاد

اکونومیست: افغان‌ها باید فکر کنند کشورشان نفرین شده است

نشریه‌ی اکونمیست نوشته است که بازگشت امارت اسلامی به قدرت، حوادث ویرانگر طبیعی، قطع کمک‌های غربی که افغانستان را به کام فقر فرو برده است، از جمله مواردی هستند که افغان‌ها باید فکر کنند کشورشان «نفرین» شده است.

اکونومیست گزارش داده که در آخرین مورد، زمین‌لرزه ویرانگر در غرب هرات جان بیش از ۲۰۰۰ نفر را گرفته و ده‌ها روستا را تخریب کرده است.

محمد امین، یکی از بستگان قربانیان این رویداد به اکونومیست گفته است که «سقف بالای شش خویشاوند نزدیکم فروریخت و همه شان جان باختند.»

محمد امین افزوده است که هنگام وقوع زلزله او بیرون از خانه حضور داشته و در آن هنگام فقط می‌توانسته نظاره‌گر باشد.

سخنگوی مدیریت حوادث طبیعی امارت اسلامی شمار جان باختگان و زخمیان را ۴۰۰۰ تن اعلام کرده است.

یکی از بزرگان ولسوالی زنده‌جان به اکونومیست گفته است: «مقام‌های امارت اسلامی خیلی ناوقت بلدوزرها را با رانندگان بی تجربه فرستاده بودند که چند نفر را هنگام کندن زیر گرفتند و کشتند.»

این نشریه همچنان تاکید شده است که زمین‌لرزه‌ها، رانش زمین، سیلاب‌های که در سال گذشته به وقوع پیوست و منجر به جان باختن هزاران تن شد، وضعیت ضعیف حکومت امارت اسلامی را نشان می‌دهد.

بر اساس تحقیق اخیر بانک جهانی، ۶۰ درصد بودجه سال گذشته حکومت سرپرست به وزارت‌های دفاع، داخله، و ریاست استخبارات آنان اختصاص یافته است.

با این حال، سازمان‌های امداد رسان در تلاش جبران این کمبودی هستند. این در حالی است که سازمان ملل متحد تا اکنون یک سوم از ۳.۲ میلیارد دالر درخواست شده برای افغانستان را در سال جاری جمع‌آوری کرده است.

شاید زمین‌لرزه اخیر وضعیت موجود در این مناطق را بدتر کرده باشد.‎

 

دکمه بازگشت به بالا