افغانستان

اعلامیه نشست عشق‌آباد: طالبان تمامی محدودیت‌ها علیه زنان و دختران را لغو کند

چهارمین نشست مشترک نمایندگان اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد، بانک جهانی و کشورهای آسیای میانه که برای دو روز در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان دایر شده بود، روز جمعه پایان یافت.

اشتراک‌کنندگان این نشست ناوقت روز جمعه، 5 جوزا با نشر اعلامیۀ مشترک از امارت اسلامی خواستند که تمامی محدودیت‌های کاری، آموزشی و اجتماعی را که برای زنان و دختران افغانستان وضع شدند لغو کند.

در بیانیهٔ مشترک اشتراک‌کنندگان این نشست آمده است: «این ممنوعیت‌ها اثرات زیانباری بر توانایی جامعه بین‌المللی در رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان دارد.»

اشتراک‌کنندگان نشست عشق‌آباد همچنان بر ایجاد حکومت همه‌شمول که از همه مردم افغانستان نمایندگی کند تاکید کردند.

این نشست با اشتراک رُزا اوتنبایوا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان، توماس نیکلاسن نماینده ویژه اتحادیه اروپا، ملیندا گود رئیس بخش افغانستان در بانک جهانی و نمایندگان و دیپلومات‌های کشور های قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و اوزبیکستان دایر شده بود.

در این اعلامیه که از سوی اتحادیه اروپا نشر شده است از امارت اسلامی خواسته شده تا نگذارند که افغانستان بار دیگر به لانه امن تروریزم بین‌المللی مبدل شود.

اشتراک کنندگان نشست عشق‌آباد همچنان در اعلامیه‌شان بر جلوگیری از نفوذ تروریزم، افراط گرایی، مواد مخدر و فعالیت‌های فرامرزی غیر قانونی تاکید کرده اند.

ثبات اقتصادی افغانستان و مسایل بانکی هم در نکته ششم آمده و بر احیای زیربنای اقتصادی و اجتماعی اینکشور تاکید صورت گرفته است.

نمایندگان کشورها و سازمان‌های اشتراک کننده در این نشست در اعلامیه شان استقرار صلح و ثبات در افغانستان و منطقه را هدف مشترک شان اعلام کردند و برای حمایت از مردم افغانستان و پیشرفت در عرصه‌های ثبات، صلح و رفاه کشور تعهد کردند.

در اعلامیه مشترک اشتراک کنندگان نشست عشق‌آباد همچنان بر رعایت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که در آن از وضعیت حقوق بشری و آزادی‌های بنیادی در افغانستان ابراز نگرانی شده بود، تاکید شده است.

با این همه قرار است نشست آینده فارمت آسیای میانه در مورد افغانستان در خزان امسال برگزار شود اهرچندکه تاکنون زمان و محل دقیق آن مشخص نشده است.

 

دکمه بازگشت به بالا