افغانستان

فلیپین طرح اسکان هزاران پناهجوی افغان را بررسی می‌کند

رسانه‌های فلیپینی گزارش داده است که کمیته روابط خارجی سنایی فیلپین طرح را که برای اسکان موقت هزاران پناهجویان افغانی که در انتظار اسکان مجدد در ایالات متحده هستند مورد بررسی قرار می‌دهد.

سفیر فلیپین در ایالات متحده امریکا در یک مصاحبه با خبرگزاری سی ان ان فیلپین گفته است که کشورش در ماه اکتبر درخواستی از سوی ایالات متحده برای میزبانی موقت افغان‌ها دریافت کرده است.

وی تصریح کرده است که بر اساس این پیشنهاد برای افغان‌های که قبلا با ایالات متحده کار کرده اند ویزای مهاجرتی ویژه صادر می‌شود، تا در یک مرکز در فلیپین بررسی شوند.

بر اساس یافته‌های دولت فیلپین حدود 50 هزار نفر از پناهجویان شامل خانواده‌ها و شهروندان افغان می‌شوند که با ایالات متحده کار کرده‌اند.

این درحالی است که مقامات فلیپینی گفته است که پناهجویان افغانستان ترانزیت خواهند شد زیرا مقصد نهایی کشورهای دیگر است.

از سوی هم برخی از مقامات فیلپینی در واکنش به این طرح گفته‌اند که حضور مهاجرین افغان خطر حملات تروریستی را افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر فدراسیون کارگران فیلیپین حمایت خود را از حضور مهاجران افغان در این کشور اعلام کرده است. آن‌ها در بیانیه‌ خود تاکید کرده‌اند که این کشور به مهمان‌نوازی از مهاجران موقت شهرت داشته و پیش از این هم با مهاجران زیادی از کشورهای مختلف همکاری و زمینه اسکان آن‌ها را مهیا کرده است. حالا درهای فیلیپین باید یک بار دیگر این بار به روی مهاجران افغان باز شود.

ایالات متحده امریکا و متحدین‌اش در ماه آگست سال ۲۰۲۱ و پس از روی کار آمدن امارت اسلامی نیروهای خود را از افغانستان خارج کردند و بعد از خروج نیروهای امریکا هزار افغان در عملیات تخلیه پر هرج و مرج از این کشور بیرون شدند.

بسیاری از کسانی که برای ادارات امریکایی یا حکومت سابق افغانستان کار کرده بودند، با استفاده از برنامه ویزای خاص مهاجرت به ایالات متحده انتقال داده شدند. اما هزاران تن دیگر باقی مانده و منتظر بررسی درخواست ویزای خود هستند.

دکمه بازگشت به بالا