افغانستانجهانزندگی

بازداشت و اخراج پناهجویان افغان از پاکستان و ترکیه، چالش جدید برای پناهجویان

بازداشت و اخراج پناهجویان افغان توسط پلیس پاکستان و ترکیه و بازگرداندن آنها به افغانستان، می‌تواند چالش تازه‌ای برای آن دسته از افغان‌هایی باشد که اکنون در این دو کشور با چالش‌های مختلف از جمله اقتصادی روبرو هستند.

گزارش‌ها حاکی است پس از اظهارات اخیر نخست‌وزیر موقت پاکستان مبنی بر بازداشت پناهجویان غیرقانونی، پلیس این کشور اقدام به بازداشت گسترده پناهجویان افغان کرده است. بر اساس گفته‌های یک وکیل حقوق بشر، حدود ۳۵۰ پناهجوی افغان طی یک هفته اخیر در شهر کراچی بازداشت شده‌اند که شامل افرادی می‌شود که از دهه ۱۹۹۰ در پاکستان زندگی می‌کرده‌اند.

وی این بازداشت‌ها را بر اساس هویت قومی خوانده و خواستار توقف آن شده است. پناهجویان افغان می‌گویند پیش از این نیز با چالش‌های اقتصادی و امنیتی مواجه بوده‌اند و این بازداشت‌ها نگرانی تازه‌ای را برای آنها ایجاد کرده است.

همزمان گزارش‌هایی از بازداشت تعدادی از پناهجویان افغان توسط پلیس ترکیه نیز منتشر شده است. پناهجویان افغان در ترکیه نیز از وضعیت نامساعد خود شکایت دارند و می‌گویند با ترس از بازداشت و اخراج نمی‌توانند به کار و زندگی عادی بپردازند.

گفته می‌شود ترکیه طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر بازداشت و اخراج پناهجویان افغان را شدت بخشیده است. گزارش شده که در مجموع بیش از چهار هزار پناهجوی افغان به اجبار از ترکیه به افغانستان بازگردانده شده‌اند.

 

دکمه بازگشت به بالا