جهان

گذرگاه مرزی مصر باز شد و قطره ای از کمک های مورد نیاز به غزه وارد شد

گذرگاه مرزی بین مصر و غزه برای اولین بار از زمانی که اسرائیل آن را در پی حملات خونین حماس محاصره کرد، برای ورود کمک‌های بسیار مورد نیاز به داخل خاک فلسطینی باز شد.

گذرگاه مرزی بین مصر و غزه روز شنبه افتتاح شد تا برای اولین بار از زمانی که اسرائیل آن را در پی حملات خونین دو هفته ای حماس، قطره ای از کمک های مورد نیاز را وارد خاک محاصره شده فلسطین کند. پیش

2.3 میلیون فلسطینی غزه که نیمی از آنها خانه های خود را ترک کرده اند، در حال جیره بندی غذا و نوشیدن آب کثیف هستند. بیمارستان‌ها می‌گویند که در میان قطعی برق در سراسر منطقه، تجهیزات پزشکی و سوخت برای ژنراتورهای اضطراری رو به اتمام است. در حالی که شبه‌نظامیان فلسطینی به سمت اسرائیل رگبارهای موشکی شلیک می‌کنند، اسرائیل همچنان در حال انجام حملات هوایی در سراسر غزه است.

افتتاحیه پس از بیش از یک هفته دیپلماسی سطح بالا توسط میانجیگران مختلف، از جمله بازدید از منطقه توسط ایالات متحده صورت گرفت. رئیس جمهور جو بایدن و سازمان ملل دبیرکل آنتونیو گوترش. اسرائیل تاکید کرده بود که تا زمانی که حدود 200 نفر اسیر شده توسط حماس آزاد نشوند و گذرگاه فلسطینی توسط حملات هوایی اسرائیل بسته شده باشد، هیچ چیزی وارد غزه نخواهد شد.

بیش از 200 کامیون حامل حدود 3000 تن کمک برای روزها در نزدیکی این گذرگاه مستقر شده اند. اما خبرگزاری دولتی القاهره مصر که نزدیک به آژانس های امنیتی است، گفت که تنها 20 کامیون روز شنبه وارد غزه شده اند. صدها دارنده گذرنامه خارجی نیز منتظر بودند تا از غزه به مصر بروند تا از درگیری فرار کنند.

سازمان ملل متحد گفت: وسایل نجات جان به خدمات پزشکی هلال احمر فلسطین تحویل داده خواهد شد. اما سیندی مک کین، رئیس برنامه جهانی غذای سازمان ملل، گفت که این کمک ها کافی نیست. او گفت: «وضعیت در غزه فاجعه بار است. ما به کامیون های بسیار، بسیار، بسیار بیشتر و جریان مستمر کمک نیاز داریم.»

دولت حماس در غزه همچنین گفت این کاروان محدود “نمی‌تواند فاجعه انسانی را تغییر دهد” و خواستار ایجاد یک کریدور امن در شبانه روز است.

این افتتاحیه ساعاتی پس از آن صورت گرفت که حماس یک زن آمریکایی و دختر نوجوانش را آزاد کرد، اولین اسیری که پس از اکتبر این گروه شبه نظامی آزاد شدند. 7 حمله به اسرائیل هنوز مشخص نیست که آیا ارتباطی بین این دو وجود دارد یا خیر.

حماس روز جمعه جودیت رانان و دختر 17 ساله اش، ناتالی را به دلایل بشردوستانه در توافق با قطر، کشوری در خلیج فارس که اغلب به عنوان میانجی در خاورمیانه خدمت کرده است، آزاد کرد.

خانواده گفتند که این دو در سفری از خانه خود در حومه شیکاگو به اسرائیل برای جشن گرفتن تعطیلات یهودی بودند. آنها در کیبوتس نهال اوز در نزدیکی غزه بودند که حماس و دیگر شبه نظامیان به شهرهای جنوبی اسرائیل یورش بردند و صدها نفر را کشتند و 203 نفر دیگر را ربودند.

حماس گفت که در حال همکاری با مصر، قطر و سایر میانجی‌گران است تا اگر شرایط امنیتی اجازه دهد، پرونده گروگان‌ها را ببندند.

حملات هوایی شدیدی در سراسر غزه در طول شب و شنبه گزارش شده است. وزارت بهداشت حماس اعلام کرد که 345 نفر در 24 ساعت گذشته در غزه کشته شده اند و هفت بیمارستان به دلیل آسیب دیدن در حملات یا تمام شدن سوخت از دسترس خارج شده اند.

وزارت مسکن حماس اعلام کرد که حداقل 30 درصد از خانه‌های غزه در جنگ ویران شده یا به شدت آسیب دیده است. این رقم شامل تخریب کل محله‌ها نمی‌شود که سازمان ملل متحد آن را تخریب کرد. آژانس پناهندگان اکنون به عنوان “تله های غیرقابل دسترس از آوار” توصیف می کند.

انتظارات فزاینده ای از حمله زمینی وجود دارد که اسرائیل می گوید با هدف ریشه کن کردن حماس، یک گروه شبه نظامی اسلامی که 16 سال بر غزه حکومت می کند، خواهد بود. اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که قصد ندارد کنترل طولانی مدت بر سرزمین کوچک اما پرجمعیت فلسطین را در دست بگیرد.

اسرائیل همچنین در امتداد مرز شمالی خود با گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان تیراندازی کرده است که نگرانی‌ها را در مورد باز شدن جبهه دوم افزایش داده است. ارتش اسرائیل روز شنبه اعلام کرد که در پاسخ به پرتاب موشک و حملات اخیر با موشک های ضد تانک، به اهداف حزب الله لبنان در لبنان حمله کرده است.

اسرائیل روز شنبه هشدار سفر صادر کرد و به شهروندان خود دستور داد مصر و اردن – که ده ها سال پیش با آن صلح کردند – را ترک کنند و از سفر به تعدادی از کشورهای عربی و مسلمان از جمله امارات متحده عربی، مراکش و بحرین خودداری کنند. روابط دیپلماتیک با اسرائیل در سال 2020. اعتراضات علیه اقدامات اسرائیل در غزه در سراسر منطقه بالا گرفته است.

حمله زمینی احتمالی اسرائیل احتمالاً منجر به تشدید تلفات در هر دو طرف در نبردهای شهری خواهد شد. بیش از 1400 نفر در اسرائیل در این جنگ کشته شده اند که بیشتر غیرنظامیان در جریان تهاجم حماس کشته شده اند. ستیزه جویان فلسطینی به حملات بی امان راکتی به سمت اسرائیل ادامه داده اند – بیش از 6900 پرتابه از اکتبر. 7، به گفته اسرائیل.

به گفته وزارت بهداشت غزه بیش از 4100 نفر در غزه کشته شده اند این شامل تعداد مورد بحث از افرادی است که در انفجار بیمارستانی در اوایل این هفته جان باختند. این وزارتخانه می‌گوید گمان می‌رود 1400 نفر دیگر، زنده یا مرده، زیر آوار مدفون شده باشند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز جمعه در سخنانی درباره برنامه‌های بلندمدت اسرائیل برای غزه، طرحی سه مرحله‌ای ارائه کرد که به نظر می‌رسید اسرائیل قصد ندارد سرزمین‌هایی را که در سال 2005 ترک کرده بود، دوباره اشغال کند.

اول، حملات هوایی اسرائیل و “مانور” – اشاره ای فرضی به حمله زمینی – با هدف ریشه کن کردن حماس خواهد بود. بعد مبارزه ای با شدت کمتر برای شکست دادن گروه های مقاومت باقی مانده است. گالانت گفت و در نهایت، یک “رژیم امنیتی” جدید در غزه به همراه “برداشتن مسئولیت اسرائیل از زندگی در نوار غزه” ایجاد خواهد شد.

گالانت نگفت که در صورت سرنگونی حماس، اسرائیل از چه کسی انتظار دارد غزه را اداره کند یا رژیم امنیتی جدید چه چیزی را در پی خواهد داشت.

اسرائیل از سال 1967 تا سال 2005 غزه را اشغال کرد و پس از آن شهرک‌ها را بیرون کشید و سربازان خود را بیرون کشید. دو سال بعد حماس قدرت را در دست گرفت. برخی از اسرائیلی‌ها عقب‌نشینی از غزه را عامل پنج جنگ و مبادله‌های کوچک‌تر تیراندازی از آن زمان می‌دانند.

بیش از یک میلیون نفر در غزه آواره شده اند. بسیاری به دستور اسرائیل برای تخلیه از شمال به جنوب در منطقه محصور شده در سواحل دریای مدیترانه توجه کردند. اما اسرائیل همچنان به بمباران مناطقی در جنوب غزه که به فلسطینیان گفته شده بود به دنبال امنیت باشند، ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد برخی به دلیل بمباران‌ها و شرایط دشوار زندگی در جنوب به شمال بازمی‌گردند.

محمد ابو سلمیه، مدیر بیمارستان، گفت که ژنراتورها در بیمارستان شفا، بزرگترین بیمارستان غزه، برای صرفه جویی در سوخت و در عین حال تامین برق بخش های حیاتی مانند مراقبت های ویژه، در پایین ترین حالت کار می کنند. دیگران در تاریکی کار می کردند. او گفت که کمبود تجهیزات پزشکی و آب، درمان توده قربانیان حملات اسرائیل را دشوار می کند.

جمعیت هلال احمر فلسطین اعلام کرد که تهدیدی از سوی ارتش اسرائیل مبنی بر بمباران بیمارستان قدس دریافت کرده است. این سازمان اعلام کرد که اسرائیل خواستار تخلیه فوری بیمارستان شهر غزه شده است، بیمارستانی که بیش از 400 بیمار و هزاران غیرنظامی آواره دارد.

مشخص نیست که آیا توافقی برای انتقال سوخت از طریق رفح وجود دارد یا خیر.

 

دکمه بازگشت به بالا