افغانستانجهان

تاکید آمریکا بر لزوم فشار جامعه جهانی علیه سیاست‌های افراطی طالبان

نماینده ایالات متحده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد، در نشست اخیر این شورا درباره وضعیت افغانستان، خواستار اعمال فشار بر طالبان به دلیل نقض گسترده حقوق بشر شد.

رابرت وود تاکید کرد که حتی کشورهای اسلامی نیز با سیاست‌های طالبان در افغانستان مخالف هستند، بنابراین شورای امنیت باید طالبان را مجبور به آغاز گفت‌وگو با نمایندگان مردم افغانستان کند.

سایر اعضای شورا نیز از سیاست‌های تبعیض‌آمیز طالبان علیه زنان و اقلیت‌ها و همچنین شیوه‌ی استبدادی حکومت‌داری این گروه انتقاد کردند، اما در مورد نحوه اعمال فشار بر تالبان اختلاف‌نظر دارند.

نماینده فرانسه وضعیت حقوق بشر و امنیت در افغانستان را روزبه‌روز وخیم‌تر توصیف کرد و از سرکوب هدفمند مردم و سلب حقوق اساسی زنان از سوی طالبان انتقاد نمود.

ایالات متحده و فرانسه به ادامه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان متعهد شدند، اما نماینده آمریکا اذعان کرد که طالبان با محدودیت‌های خود، کمک‌رسانی را بسیار دشوار کرده است.

آگاهان بر این باورند که شورای امنیت باید فشارهای هدفمند و هوشمندانه‌ای را از طریق تحریم‌های اقتصادی و ممنوعیت سفر علیه مقامات ارشد طالبان به دلیل نقض مداوم حقوق بشر اعمال کند و راه را برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم نیازمند افغانستان هموار سازد.

دکمه بازگشت به بالا