افغانستانجهان

جوبایدن اجی بانگا را نامزد ریاست بانک جهانی کرد

به نقل از خبرگزاری رویترز جو بایدن، رئیس ‌جمهور امریکا، اجی بانگا، یک اقتصاددان هندی‌تبار و رئیس سابق شرکت ماسترکارت را برای ریاست بانک جهانی پیشنهاد کرد.

بانگا معاون یک شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری در امریکا است و قبلا به عنوان رئیس شرکت ماسترکارت کار کرده است.

ایالات متحده به عنوان بزرگترین سهامدار حق انتخاب رئیس بانک جهانی را دارد.

اکنون هیات اجرایی بانک به صورت تشریفاتی نیاز دارد تا این پیشنهاد را تایید کند.

بایدن در بیانیه روز چهارشنبه بانگا را مدیری با «قابلیت‌های منحصربه‌فرد» دانست. بایدن افزود: ‌«او بیش از سه دهه را صرف ساختن و مدیریت شرکت‌های موفق جهانی کرده است.او شغل ایجاد می‌کند، سرمایه را برای اقتصادهای در حال توسعه جذب می‌کند و سازمان‌ها را در دوره‌های تغییرات اساسی هدایت می‌کند.»

او افزود: «بانگا در مدیریت افراد و سیستم‌ها و همکاری با رهبران جهانی در سراسر جهان برای ارائه دستاورد، تجربه اثبات ‌شده‌ای دارد.»

بانگا در هند بزرگ شده و در پوهنتون مدیریت در احمدآباد درس خوانده است. او کار خود را در سال ۱۹۸۱ از شرکت نِسلِی شروع کرد و سپس به شرکت نوشابه سازی پیپسی پیوست.

اجی بانگا در سال ۲۰۰۰ به ایالات متحده رفت و برای سیتی‌گروپ در نیویارک کار کرد.

در تعمیق روابط هند و ایالات متحده بانگا نقش اساسی بازی کرده است.

دولت هند در سال ۲۰۱۶ به او نشان پادما‌شری اعطا کرد. او با رهبران بلندرتبه هند، از جمله صدراعظم ناراندرا مودی رابطه نزدیک دارد.

بانگا با سیاستمداران امریکایی نیز رابطه تنگاتنگ دارد و در سال ۲۰۱۵ از طرف باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، به عنوان عضو کمیته مشورتی رئیس‌جمهور برای سیاست تجاری و مذاکرات معرفی شد.

درهمین حال، یک مقام ارشد دولت امریکا گفته است که آنها نمی‌دانند که آیا کشورهای دیگر نامزدهایی را برای این پست معرفی خواهند کرد یا خیر.

دکمه بازگشت به بالا