افغانستان

کانادا برای نخستین‌بار معافیت گروه‌های امدادرسانی برای کار در افغانستان را تصویب کرد

نمایندگان مجلس کانادا اعلام کرده‌اند که لایحه اصلاح قانون کار این کشور که بر مبنا آن نهاد‌های امدادرسان کانادایی می توانند در افغانستان با حاکمیت جدید فعالیت کنند را تصویب کرده‌اند.

این مجلس روزسه‌شنبه، بیست‌وسوم جوزا خبر داده است یک سال پس از تاخیر این لایحه‌ی معروف به سی۴۱ را تصویب کرده‌اند.

بر اساس لایحه منتشر شده سازمان‌های امدادرسان کانادایی که در افغانستان فعالیت می کنند به دلیل فعالیت امدادرسانی شان در افغانستان تحت تعقیب قضایی قرار نگرفته و شامل مجازات‌های حمایت از تروریسم نخواهند شد.

بر اساس قانون کار دولت کانادا فعالیت ‌های امدادرسانی و اقتصادی در کشور‌های که بر حمایت از ترویست‌ها بپردازند ممنوع خوانده شده است.

در همین حال لایحه که از سوی مجلس نمایندگان این کشور تصویب شده است طرح قوانین تامین مالی تروریسم کانادا را تغییر داده و نهاد‌های امدادرسانی کانادایی می توانند در افغانستان با حاکمیت جدید نیز فعالیت کنند.

وزیر امنیت عمومی کانادا نیز در نشست خبری از آغاز فعالیت سازمان‌های امدادرسان در افغانستان خبر داده گفته است این سازمان‌ها می توانند از دادگاه کانادا معافیت از مجازات را به دلیل حمایت از فعالیت‌های توسعه در افغانستان را بدست آورند.

در ادامه وزیر امنیت کانادا از کنترول بی‌طرفانه بر فعالیت سازمان‌های امدادرسان در افغانستان تاکید کرده است.

همچنین تصویب لایجه سی‌۴۱ با مخالفت و استقبال برخی از سناتوران موجه شده است.

سلمان عطاالله جان، سناتور پاکستانی الاصل مجلس کانادا خواهان سرعت بخشیدن اجرای این لایحه شده که به باور او کمک‌‌های بشر دوستانه روی زندگی مردم در افغانستان تاثیرگذار است.

این در حالی است که به دنبال توقف فعالیت نهاد‌های امدادرسانی پس از توقف کار زنان در نهاد‌های غیردولتی وضعیت حقوق بشری و فقر در افغانستان وخیم‌تر شده است.

پیش از این نیز دفتر هماهنگ کننده کمک‌های بشر دوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) از کمبود شدید کمک‌های بشردوستانه در افغانستان هشدار تاکید کرده بود که میلیون‌ها تن در افغانستان به قحطی، بیماری و مرگ مواجه خواهند شد.

دکمه بازگشت به بالا