جهان

جوایز آزادی مذهبی از سوی امریکا به هفت نفر از کشورهای مختلف اهدا شد

وزارت خارجه امریکا در اعلامیه‌ی به مناسبت روز آزادی مذهبی، برندگان جوایز بین‌المللی آزادی مذهبی سال ۲۰۲۳ را اعلام کرد. در فهرست برندگان این جایزه اسامی هفت نفر و یک گروه از کشورهای مختلف دیده می‌شود.

وزارت خارجه امریکا روز جمعه، ۲۹ جدی با نشر این اعلامیه، اعلام کرد که فرید احمد از نیوزلند، کولا آلاپینی از نایجریا، میرزا دینایی از عراق، پیتر جیکوب از پاکستان، مارتا پاتریشیا مولینا مونته نگرو از نیاکاراگویی، تالی ناتس از افریقای جنوبی، لهادون تتونگ از تبت چین و گروهی از نه روحانی ارتدوکس از لیتوانی برندگان امسال این جایزه هستند.

در این اعلامیه آمده که فرید احمد از نیوزلند پس از کشته شدن همسرش در حملات سال ۲۰۱۹ در مسجد کرایست چرچ، با منتشر ساختن کتابی از زندگی همسرش و فداکاری‌های او، همچنین قتل عام کرایست چرچ، پیام بخشش و صلح را در کشورش و در سراسر جهان منتشر کرد.

کولا آلاپینی از نایجریه یک وکیل بین المللی حقوق بشر است که طبق اعلامیه وزارت خارجه امریکا در راستای آزادی مذهبی و به چالش کشیدن قوانین توهین‌آمیز به مقدسات نیجریه به صورت قانونی دفاع می کند.

میرزا دینایی از عراق یک مدافع حقوق بشر ایزدی و فعال آزادی مذهبی است که زندگی خود را وقف نجات قربانیان تروریسم و ​​تبعیض، تخلیه زنان و کودکان از مناطق تحت کنترل داعش و ارائه توانبخشی و پشتیبانی رایگان برای بازماندگان کرده است.

۴-پیتر جیکوب از پاکستان مدافع خستگی ناپذیر برای آزادی مذهبی و حقوق بشر است که بیش از ۳۵ سال را صرف مبارزه برای حقوق جوامع اقلیت مذهبی و به حاشیه رانده شده پاکستان کرده است.

۵-مارتا پاتریشیا مولینا مونته نگرو از نیاکاراگویی وکیل و محققی که برای یک سازمان غیر انتفاعی محلی، جایی که او در مورد فساد عمومی در دولت مرکزی و شهرداری نیکاراگوئه تحقیق می کرد، کار کرده و از سال ۲۰۱۹سرکوب کلیسای کاتولیک و جوامع مذهبی توسط دولت نیکاراگوئه را مستند کرده است.

۶-تالی نتس از افریقای جنوبی بنیان گذار و مدیر مرکز هولوکاست است. نتس از مطالعات موردی از هولوکاست، نسل‌کشی علیه توتسی‌ها در رواندا و آپارتاید در آفریقای جنوبی استفاده کرد تا به جوانان بیاموزد که در مقابل یهودستیزی، نژادپرستی، بیگانه‌هراسی، همجنس‌گرا هراسی و همه اشکال تبعیض بایستند. او همچنین برای ترویج آشتی و شفا در جوامع پس از جنگ که توسط درگیری‌های مذهبی و قومی دچار مشکل شده‌اند، تلاش می‌ کند.

۷-لادون تتونگ یکی از بنیانگذاران و مدیر مؤسسه اقدام تبت (TAI) است. او تیمی از فن‌آوران و حامیان حقوق بشر را در توسعه و پیشرفت فناوری‌های ارتباطی منبع باز، استراتژی‌های غیرخشونت‌آمیز و برنامه‌های آموزشی نوآورانه برای تبتی‌ها و اعضای دیگر گروه‌هایی که با سرکوب توسط جمهوری خلق چین (PRC) مواجه هستند، رهبری می‌کند.

 

دکمه بازگشت به بالا