جهانعکس

بیانیه نهایی اجلاس سران ناتو: سوئد و فنلاند برای پیوستن دعوت شدند

نشست رسمی در اجلاس سران ناتو که در مادرید، پایتخت اسپانیا برگزار شد، آغاز شد. ناتو تصمیم گرفت سوئد و فنلاند را به این اتحاد دعوت کند. در بیانیه پایانی تاکید شد که روسیه بزرگترین تهدید است. ناتو همچنین چین را به تضعیف نظم بین المللی متهم کرد. استولتنبرگ درباره عضویت اوکراین در ناتو اظهارات مهمی کرد.

سی و دومین اجلاس سران ناتو که در مادرید، پایتخت اسپانیا برگزار شد، با حضور پادشاه اسپانیا ۶. با شامی که فیلیپه شب گذشته در کاخ سلطنتی به رهبران داد آغاز شد.
بیانیه مهمی در رابطه با این نشست از سوی ناتو صادر شد. گزارش شده است که فنلاند و سوئد پس از توافق روز گذشته توسط ترکیه دعوت شده اند.
این توافق در مطبوعات جهان به «پیروزی اردوغان» تعبیر شد.
اظهارات زیر در بیانیه نهایی ناتو گنجانده شده است:
ما تصمیم گرفتیم که سوئد و فنلاند را به اتحاد دعوت کنیم. ما یک مفهوم استراتژیک جدید را اتخاذ کردیم که منعکس کننده بدتر شدن روابط با روسیه است. ما قدرت دفاعی و بازدارندگی خود را بسیار تقویت خواهیم کرد.
بزرگترین و مستقیم ترین تهدید برای امنیت متحدان ما روسیه است.
مفهوم استراتژیک جدید در نشست مادرید به تصویب رسید. روسیه باید فورا به جنگ پایان دهد و از اوکراین خارج شود. ما تصمیم گرفتیم حمایت ها را برای نوسازی بخش دفاعی اوکراین افزایش دهیم.
ما امنیت انرژی خود را افزایش خواهیم داد، منابع انرژی قابل اعتماد را برای نیروهای نظامی خود فراهم خواهیم کرد. ما حمایت سیاسی و میدانی خود را از اوکراین در برابر تجاوز روسیه افزایش خواهیم داد.
چین با آزمودن منافع، امنیت و ارزش‌های ما، نظم بین‌المللی بر اساس قوانین را تضعیف می‌کند.
ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو پس از انتشار بیانیه پایانی اجلاس در مقابل دوربین ها حاضر شد.
ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو اعلام کرد که متحدان سند مفهوم استراتژیک جدید را پذیرفته اند.
استولتنبرگ از عبارات زیر استفاده کرد:
در مفهوم جدید، توجه به تهدید روسیه جلب شد. در حالی که روسیه در سال ۲۰۱۰ یک شریک خارجی در مفهوم استراتژیک بود، اکنون به عنوان یک تهدید مستقیم تعریف می شود.
ما تصمیم گرفتیم فنلاند و سوئد را به اتحاد دعوت کنیم. توافق فنلاند، سوئد و ترکیه این امکان را فراهم کرد. بنابراین، مایلم از ترکیه تشکر کنم.
اعضای ناتو با تقویت بسته حمایتی جامع از اوکراین موافقت کردند.
استولتنبرگ ادامه داد:
ما انتظار داریم روند نامزدی سوئد و فنلاند به سرعت پیشرفت کند. درهای ما به روی نامزدی اوکراین باز خواهد بود.
ترکیه توسط رئیس جمهور رجب طیب اردوغان، رؤسای دولت یا دولت ۳۰ کشور عضو ناتو و دعوت از وضعیت کشور از اقیانوس هند و اقیانوس آرام به استرالیا، نیوزیلند، ژاپن، کره جنوبی، از اروپا تا فنلاند، سوئد، اتریش و ایرلند حضور داشت. مالتا، قبرس جنوبی، بوسنی و هرزگوین و گرجستان و اردن و موریتانی از شمال آفریقا.
در حالی که ۴۱ کشور از ۴۴ کشوری که برای اجلاس به مادرید آمده اند در سطح رئیس دولت یا دولت حضور دارند، وزرای خارجه و دفاع کشورها نیز حضور دارند.
پیش از آغاز نشست رسمی اجلاس، رهبران یک عکس خانوادگی گرفتند.
نشست رسمی مهم ترین اجلاس ناتو در سال های اخیر با سخنرانی درباره جنگ روسیه و اوکراین در محل نمایشگاه IFEMA آغاز شد.
پس از اولین جلسه که در آن ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از طریق ویدئو کنفرانس در آن شرکت کرد، دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه شخصاً به مادرید آمد، در مورد متنی که به عنوان “مفهوم استراتژیک مادرید” بیان شده بود، که نقشه راه ناتو در آن آمده بود، به مادرید آمد. برای ۱۰ سال آینده مشخص می شود و تقریباً ۱۵ صفحه است.

منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا