افغانستاناقتصادویدئو

رفتار توهین آمیز فرستاده ویژه حقانی با رئیس دانشگاه البیرونی

عبدالقهار سروری، رئیس دانشگاه آلبرونی، اخیراً پیامی صوتی در شبکه های اجتماعی منتشر کرده است که در آن از تهدیدها و توهین های سرپرست فرستاده ویژه سرپرست وزارت تحصیلات عالی دولت چارسمبلی طالبان به رهبری این وزارت شکایت کرده است. .

سروری که مدرک فوق لیسانس و دکترای خود را از مالزی گرفته است، گفت که فردی به نام امیرزاده به عنوان فرستاده ویژه عبدالباقی حقانی منصوب شده و با او با تحقیر رفتار می کند.

او اشاره می کند که امیرزاده افراد مسلح دارد و همیشه رئیس دانشگاه را مرتد خطاب می کند. عبدالقهار سروری که خود را مدیر ناتوان و ناتوان دانشگاه آلبرونی می خواند، در پیامی صوتی گفته است که در صورت ادامه مسئولیت نباید مورد توهین و تهدید قرار گیرد.

او گفت که با توجه به شرایط، مجبور شد نامه ای به رئیس دولت طالبان، رئيس الوزرا بنویسد و او را از تهدید مستقیم خود آگاه کند.

در پیام صوتی، رئیس دانشگاه آلبرونی به رهبری وزارتخانه گفت که این دانشگاه یک سپاه نظامی یا محلی برای جاسوسی نیست که در آن افراد برای جاسوسی و زورگیری استخدام شوند.

عبدالقهار سروری در بخشی از سخنان خود گفت: من از هیچ سازمان و گروه جاسوسی نیستم و اهل توهین و تحقیر نیستم، مرا بکشید، زندانی کنید، به دار آویزان کنید، اما توهین و تحقیر نکنید. من نوکر کسی نیستم.»

به گفته مدیر دانشگاه آلبرونی، فردی که به عنوان فرستاده ویژه عبدالباقی حقانی منصوب شده، وظیفه مشاوره را بر عهده دارد، اما او به جای مشاوره در امور دانشگاه دخالت می کند. سروری افزود که این مرد توهین می کرد و مانند جاسوس عمل می کند.

به گفته سروری، این افراد حتی در مورد اعضای خانواده وی نیز تحقیقات و جزئیات می گیرند.

وی تاکید کرد: نهادهای دانشگاهی با سازمان های جاسوسی تفاوت دارند و باید از شأن و جایگاه موسسات آموزشی پاسداری شود.

عبدالقهار سروری گفت که به درخواست کسی در افغانستان نمانده است و اسیر جنگی نیست که بتوان آن را اسیر جنگی دانست.

رییس دانشگاه آلبرونی گفت که افغانستان حق دارد و اکنون به عنوان یک کادر دانشگاهی حق دارد از افتخار این بنیاد وزارت تحصیلات عالی دفاع کند.

وی از وزارت تحصیلات عالی خواست تا اطمینان حاصل کند که دانشگاه دارای ارگان نظامی و قومی نباشد و آنها متوجه شوند که فرستادگان ویژه در حضور ریاست دانشگاه البیرونی جایی ندارند.

رئیس دانشگاه آلبرونی افزود که در چنین شرایطی، ریاست دانشگاه، سمت فرستاده ویژه وزیر تحصیلات عالی را دارد.

به گفته سروری با اینکه مردی بدبخت و ناسپاس است اما حق دارد در کشور نقش آفرینی کند.

به گفته وی، این کشور نه تنها متعلق به حقانی ها و امیرزاده ها، بلکه متعلق به همه افغان هاست.

رییس آلبرونی در این پیام صوتی از سرپرست حکومت چارسمبلی طالبان خواسته است که یا جایگزین او شود و یا به او اختیار برقراری نظم را بدهد.

او می گوید که باید فردی با سواد و نه جاسوس جایگزین او شود که از شأن آموزش عالی محافظت کند و وضعیت موسسه آموزشی را زیر سوال نبرد.

عبدالقهار سروری در بخشی از این پیام صوتی به پرداخت نشدن حقوق سه ماهه خود اشاره کرد.

به گفته سروری، یک بار در جاده بگرام ماشین باز کرده و به عنوان رئیس دانشگاه حتی توان خرید سوخت را نداشته و شخص دیگری هزینه آن را پرداخت کرده است.

عبدالقهار سروری، رئیس دانشگاه آلبرونی، دارای مدرک دکترا است.

او در 8 ژوئن سال جاری بر اثر انفجار خودروی بمب گذاری شده در دانشگاه آلبرونی مجروح شد. علاوه بر این، چهار تن از همکاران وی کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند.

آقای سروری بهبود یافت و به سر کار بازگشت.

این اولین بار نیست که کادرهای دانشگاهی کشور از رفتار نادرست مقامات طالبان شکایت می کنند.

برخی قبلاً گفته اند که اختیارات آنها کاملاً از آنها سلب شده است.

عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان، پیشتر در نشستی گفته بود که از 20 سال گذشته انتظار فارغ التحصیلی ندارد.

موضع او واکنش‌های گسترده‌ای را در رسانه‌های اجتماعی در آن زمان به همراه داشت و نگرانی‌هایی را در مورد آسیب‌رسانی به دانشگاهیان دانشگاه ایجاد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا