افغانستان

بازداشت و اخاذی از پناه‌جویان افغانستان توسط پولیس پاکستان

پس از سقوط دولت پیشین به‌دست طالبان، هزاران شهروند افغانستان به‌پاکستان مهاجر شدند و بیش از دو هفته می‌شود که پولیس پاکستان آزار و اذیت پناه‌جویان افغانستانی را آغاز کرده‌است.

در نوارهای دیداری که از مهاجران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌است، دیده می‌شود که پولیس پاکستان مهاجران افغانستان را دست بسته بازداشت، توهین و تحقیر می‌کند.

به تاز‌گی روزنامه (The Nation) ‌‌در گزارشی نوشته‌است که پولیس پاکستان ۱۲۲ پناه‌جوی افغانستانی مشمول ۸۹ مرد، ۲۰ کودک و ۱۳ زن را بازداشت کرده‌است.

این روزنامه افزوده‌است که این مهاجران افغانستانی، به‌دلیل نداشتن سند قانونی مهاجرت در ایالت سند پاکستان بازداشت شده‌اند.

خبرنگار تلویزیون آمو با محمد هاشم یکی از مهاجران افغانستانی که بدون اسناد قانونی اقامت از مرز اسپین بولدک ولایت قندهار به پاکستان آمده، گفت‌وگو کرده‌است.

او می‌گوید: «چند بار برای گرفتن ویزا درخواست دادیم؛ اما تا هنوز حسابش معلوم نشد. کمیشن‌کاران در بدل یک هزار دالر امریکایی ویزای یک ساله‌ی پاکستان را در طول یک‌روز برایم می‌گرفتند؛ اما من پول نداشتم و بنا بر مشکلاتی که داشتم، از راه قاچاق به‌ پاکستان آمدم.»

طاهرخان روزنامه‌نگار پاکستانی در صحبت با خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید که آزار و اذیت پناه‌جویان افغانستانی، پالیسی دولت پاکستان نیست.

او به‌نقل از یک مقام پاکستانی می‌افزاید که پس از سقوط دولت پیشین، ۵۰۰ هزار شهروند افغانستان به آن کشور آمده‌اند.

در همین حال روز پنج‌شنبه،۱۰ نوامبر، پولیس پاکستان در شهر راول‌پندی اسلام آباد به‌ شش خانه از مهاجران افغانستانی رفته و در حالی که آنان با مدارک قانونی اقامتی به پاکستان آمده‌اند، به زور از آنان پول گرفته‌است.

فیصل، یکی از پناه‌جویان افغانستانی به‌خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «دی‌روز ساعت یک بجه پولیس به‌خانه‌ی ما آمد؛ در حالی که ما همه با ویزا و پاسپورت قانونی به پاکستان آمده‌ایم، بهانه‌جویی کردند و گفتند که شما را زندانی می‌کنیم و سرانجام با گرفتن ۱۵ هزار کلدار، ساحه را ترک کردند.»

هم‌چنان یک خبرنگار افغانستانی می‌گوید که سه شب پیش در حالی که ویزا و گذرنامه نزد او موجود بوده، پولیس پاکستان از او سه هزار کلدار به‌زور گرفته‌است.

او می‌گوید: «پولیس پاکستان در ایست بازرسی مرا از موتر پایین کرد و پاسپورت و ویزا خواست، من برایش دادم؛ اما گفت که باید تو را به‌دفتر پولیس ببریم. سرانجام سه هزار کلدار از من گرفتند و رهایم کردند.»

این در حالی است که امیرخان متقی وزیر خارجه‌ی طالبان در دیدار با عبدالرحمان نظامانی کاردار سفارت پاکستان در افغانستان گفته‌است که اقدام پولیس پاکستان در برابر پناه‌جویان افغانستانی نادرست، واکنش برانگیز و به‌زیان دو کشور است.

دکمه بازگشت به بالا